Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2017)

Tema: Vägar till pedagogisk utveckling

2017 års högskolepedagogiska konferens hålls den 26 oktober på Pedagogen. Arrangör är PIL-enheten.

Konferensen ägnas åt frågor om pedagogisk utveckling med studenternas lärande i centrum, och vänder sig till alla vid Göteborgs universitet med intresse för undervisning och högskolepedagogisk forskning och utveckling.

Vi inleder dagen med keynotes i plenum. Under eftermiddagen öppnar vi upp för olika typer av högskolepedagogiska bidrag.

Tid: 09:00–16:30. Från kl 17 arrangeras mingel med buffé.

Välkommen med din anmälan till konferensen!

Sista anmälningsdag är den 21 oktober.

Konferensbidrag

Nu pågår ganskningen av de 26 konferensbidrag som inkommit. Författare till inlämnade bidrag kommer att få besked om bidraget har antagits senast den 13 september.

Keynotes

Förmiddagen under HKG 2017 kommer att ägnas åt tre gemensamma programpunkter:

  • Activating learning at the University. Keynote av Michael Christie, som medverkar på distans från Australien, via utrustning för videokonferens. Michael Christie har tidigare arbetat vid Stockholms universitet, där han var Sveriges första professor i högskolepedagogik, och vid Chalmers. Numera är han verksam som lärare och forskare vid School of Education, University of the Sunshine Coast i Queensland, Australien.
     
  • Studenters känsla av förbereddhet. Keynote av Annika Fjelkner, adjunkt och doktorand vid Högskolan Kristianstad. Annika Fjelkner berättar om ett forskningsprojekt som visar att studenter har svårt att bedöma hur väl förberedda de är för sina studier. Även de som knappt tagit några poäng under första terminen känner sig väl förberedda. Samtidigt är de medvetna om att de behöver hjälp med planering och studieteknik, något som är speciellt relevant när vi ska jobba för breddat deltagande.
     
  • Studentfeedbackens påverkan på undervisningen. Jonas Flodén (företagsekonomiska institutionen) presenterar en studie om hur lärare anpassar sin undervisning utifrån feedback från studenterna. Presentationen följs av ett panelsamtal där bland andra Jonas Flodén, vicerektor Mette Sandoff och GUS-ordföranden Ellinor Alvesson medverkar. Moderator: Tomas Grysell, chef för PIL-enheten.

 

Kontaktpersoner

Teknik: Svante Eriksson
Catering: Susanne Skyllberg
Övriga ärenden: Olof Siverbo

Dokumentation från tidigare HKG-konferenser

LibGuide i högskolepedagogik

PIL-enheten har i samarbete med Universitetsbiblioteket samlat litteratur, e-resurser mm inom det högskolepedagogiska området.
Till LibGuiden

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-08-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?