Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2017)

Tema: Vägar till pedagogisk utveckling

2017 års högskolepedagogiska konferens hölls den 26 oktober på Pedagogen. 139 personer deltog.


Konferensen ägnades åt frågor om pedagogisk utveckling med studenternas lärande i centrum. Under förmiddagen hölls tre gemensamma programpunkter:

  • Activating learning at the University. Keynote (på distans) av Michael Christie, School of Education, University of the Sunshine Coast, Australien.
     
  • Studenters känsla av förbereddhet. Keynote av Annika Fjelkner, adjunkt och doktorand vid Högskolan Kristianstad.
     
  • Studentfeedbackens påverkan på undervisningen. Presentation av Jonas Flodén (företagsekonomiska institutionen) och därefter panelsamtal med Jonas Flodén, vicerektor Mette Sandoff, universitetslektor Ninni Carlsson och GUS-ordföranden Ellinor Alvesson. Moderator: Tomas Grysell, PIL.

Under eftermiddagen hölls parallella sessioner där 30 inskickade konferensbidrag presenterades.

Powerpointpresentationer, filmer etc

Michael Christie

Artikel av Michael Christie och Erik de Graaff i European Journal of Engineering Education (rekommenderad läsning inför konferensen):

Michael Christies tvåminutersövningar för deltagarna:

Interactive two minute exercises

Tre filmer av Michael Christie som inte visades under hans presentation men som fanns redo om uppkopplingen med Australien hade brutits:

What is higher education?Does ICT affect higher education?Research support?

Jonas Flodén

Studie av Jonas Flodén i tidskriften Assessment & Evaluation in Higher Education (Taylor & Francis) (rekommenderad läsning inför konferensen):

The impact of student feedback on teaching in higher education

Eftermiddagens parallella sessioner

Handout från Linda Berg, Susanna Höglund Arveklev, Stina Larsson och Margret Lepp:

Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad

Powerpointpresentation från Elisabeth Mellgren, Valerie Margrain och Gwen Gilmore:

Intercultural Praxis: A model for Early Literacy Learning and Moderation in Teacher Education
 

Programblad och abstracts-katalog

Ett detaljerat program för konferensen hittar du i det tvåsidiga programbladet:

Programblad

Mer information om eftermiddagens konferensbidrag hittar du i katalogen Abstracts:

Abstracts

Kontaktpersoner

Konferensbidrag: Anne Algers
Teknik: Svante Eriksson
Catering: Susanne Skyllberg
Övriga ärenden: Olof Siverbo

Dokumentation från tidigare HKG-konferenser

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-11-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?