Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Blended learning och digitala medier i högre utbildning, 5 hp (HPE305)

Kursen belyser – både teoretiskt och praktiskt – frågeställningar om hur digitala verktyg och digitala medier kan användas i högre utbildning för att utveckla och stödja undervisning och lärande.

Kursen tar upp möjligheter och utmaningar med att använda digitala verktyg och medier vid utformning av lärandesituationer, aktiviteter, förutsättningar och stöd för lärande i olika studiekulturer och pedagogiska upplägg (campusförlagt, blended learning, distans).

Bland annat behandlas detta i kursen:

  • Planering och utformning av pedagogiskt upplägg vid undervisning med blended learning.
  • Produktion och användning av digitala resurser för lärande i utbildningssammanhang.
  • Kommunikation i det fysiska och digitala rummet mellan lärare och studenter samt studenter emellan.
  • Infrastrukturella resurser i IT-miljön (t.ex. lärplattformar, personliga lärmiljöer).

Kursen är en vidareutveckling av den tidigare PIL-kursen "Breddad lärarkompetens: Design för lärande med digitala redskap" (HPE302), som inte kommer att ges igen.

Kursen ges i samarbete med Chalmers.

Språk: Undervisningen sker på engelska, utom i de fall då alla närvarande kan svenska (exempelvis vid handledning).

Kursansvariga lärare: Thommy Eriksson och Elisabeth Saalman
Skicka e-post till Thommy | Läs mer om Thommy
Skicka e-post till Elisabeth | Läs mer om Elisabeth
 

Kursplan (öppnas i nytt fönster)

Aktuell litteraturlista publiceras senast åtta veckor före kursstart i PIL-enhetens LibGuide över kurslitteratur (se guidesidans vänstra spalt). 

Nästa kurs

Kursen ges nästa gång våren 2018 (preliminärt).

Kursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva några vanliga digitala verktyg och digitala medier som förekommer i lärandesituationer.
     
  • analysera, ur pedagogisk synvinkel, fördelar och nackdelar med några av de vanligaste digitala verktygen och digitala medierna som förekommer i lärandesituationer.
     

Färdigheter och förmåga

  • identifiera situationer där digitala verktyg och digitala medier kan användas för att öka kvaliteten i undervisning och lärande.
     
  • bedöma digitala resurser för lärande och mediers egenskaper samt välja lämpliga resurser i relation till specifika lärandesituationer.
     
  • planera och utforma en väl fungerande lärandesituation, särskilt vad gäller användning av digitala verktyg och digitala medier i det fysiska och/eller digitala rummet.
     
  • genomföra, alternativt praktiskt förbereda, en lärandesituation som använder digitala verktyg och digitala medier.
     

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera för- och nackdelar med några vanliga digitala verktyg och deras potentiella nytta i olika lärandesituationer.
     
  • kritiskt diskutera kopplingen mellan digitala verktyg och frågor om upphovsrätt, autenticitet, integritet och hållbar utveckling.

 

Snabbval

Om outnyttjad kursplats

Kursplats erbjuds kostnadsfritt, under förutsättning att bokad plats utnyttjas. Läs mer om avgift för outnyttjad kursplats

Magisterexamen i högskolepedagogik

PIL:s kurser kan kombineras till en magisterexamen, 60 hp. Läs mer

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-05-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?