Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogik 2: Områdesspecifik pedagogik, 5 hp (HPE102)

Kursens övergripande syfte är att deltagarna ska utveckla sina kompetenser att på grundval av vetenskap och beprövad erfarenhet analysera, planera, diskutera och utveckla högskolans utbildning.

Organiseringen och planeringen av kurs eller delkurs är i fokus. Villkor, mål, innehåll, arbetsformer, undervisning, bedömning, examination, den studerandes arbete på egen hand, samt implikationer av olika upplägg, hör till de aspekter av kursen som behandlas. Aspekterna belyses ur olika perspektiv och relationerna mellan dem diskuteras. Kursplanen som dokument ägnas särskilt intresse.

Kursen ges i samarbete med sju olika fakulteter vid Göteborgs universitet. Men alla kursvarianter är öppna att söka för alla anställda eller antagna till forskarutbildning vid Göteborgs universitet.

Allmän information om de behörighetsgivande kurserna i högskolepedagogik (HPE101, HPE102, HPE103)

OBS! Kursen är endast öppen för dem som är anställda eller har undervisningsuppdrag vid Göteborgs universitet, är antagna till eller genomför sin forskarutbildning vid GU eller ämnar söka docentur vid universitetet.

Kursplan HPE102 (öppnas i nytt fönster)

Aktuell litteraturlista för respektive kursvariant publiceras senast åtta veckor före kursstart i PIL-enhetens LibGuide över kurslitteratur (se guidesidans vänstra spalt).

Antagningsprincip: Vi tillämpar antagningsprincipen "först till kvarn", dvs tidpunkten för inkommen fullständig ansökan.

Kurser hösten 2017

Hösten 2017 ges HPE102 tillsammans med Naturvetenskapliga, Humanistiska, Samhällsvetenskapliga och Utbildningsvetenskapliga fakulteten samt Sahlgrenska akademin och Handelshögskolan.

HPE102 i samarbete med Handelshögskolan

Kursansvarig lärare: Mats Persson
Kursstart: Tisdag 5 september (OBS! Nytt datum!)
Beskrivning: Kursen syftar till att deltagarna ska utvecklas i rollen som kursansvarig. Utgångspunkten för arbetet är en befintlig kurs som deltagaren vill revidera eller en ny kurs som denne vill utveckla. Vi analyserar den palett av verktyg som kursansvarig kan använda för att skapa bra utbildning. Kursen bygger på ett aktivt deltagande och genomförs som ett antal heldagar som ägnas åt föreläsningar i dialogform, diskussioner och övningsuppgifter. Den gemensamma nämnaren för dessa tillfällen är att vi i kollegial anda söker finna, utveckla och pröva former för hur lärandemålsstyrd undervisning kan utformas på ett funktionellt sätt som ökar kvalitet på utbildningen.

Läs mer om HPE102 i samarbete med Handelshögskolan

HPE102 i samarbete med Sahlgrenska akademin

Kursansvarig lärare: Margareta Jernås
Kursstart: Torsdag 7 september
Beskrivning: Kursen tar sin utgångspunkt i relationen mellan ett kursinnehåll och de överväganden som du som lärare och forskare tar hänsyn till under planering och genomförande av en kurs. I mer konkreta termer fokuserar vi på lärandemålsstyrd utbildning, lärandeteorier och undervisnings- och examinationsformer. Detta innebär att vi även diskuterar lärandemål, former och metoder för genomförande och bedömning. Under kursen arbetar du med att antingen revidera en existerande kurs eller utveckla en helt ny.

Läs mer om HPE102 i samarbete med Sahlgrenska akademin

HPE102 i samarbete med Samhällsvetenskapliga fakulteten

Kursansvarig lärare: Ninni Carlsson
Kursstart: Fredag 8 september
Beskrivning: Deltagarnas kunskaper och erfarenheter som universitetslärare, studerande och forskare utgör ett väsentligt innehåll i denna kurs. Kursen syftar till att utveckla kompetenser i att problematisera, analysera, granska och planera högskolans utbildning och kurser, på grundval av vetenskap och beprövad erfarenhet. I fokus är kursutveckling, genom arbete med kursers lärandemål, innehåll och arbetsformer, och med beaktande av områdesspecifika förutsättningar och villkor. Undervisning, bedömning, examination, den studerandes arbete på egen hand och relationerna dem emellan diskuteras ur olika perspektiv, jämte praktiska konsekvenser för studenters lärande av olika upplägg.

Läs mer om HPE102 i samarbete med Samhällsvetenskapliga fakulteten

HPE102 i samarbete med Naturvetenskapliga fakulteten

Kursansvarig lärare: Anne Farewell
Kursstart: Måndag 11 september
Beskrivning: Tired of giving the same old lectures? This course will show you how to create more engaging course content while providing a concrete foundation of scientific critical thinking for your students. Multiple teaching methods will be demonstrated by faculty at Natural Sciences and you will learn how to use these techniques in your own courses. At the end of the course you will have an opportunity to try out a class technique and receive feedback. This course is held in English.

Läs mer om HPE102 i samarbete med Naturvetenskapliga fakulteten

HPE102 i samarbete med Humanistiska fakulteten

Kursansvarig lärare: Anita Synnestvedt
Kursstart: Tisdag 19 september
Beskrivning: Vad är egentligen en kursplan och hur kan den användas? Syftet med den här kursen är att diskutera undervisning och utbildning inom det egna ämnesområdet med hjälp av forskning och beprövad erfarenhet. Vi tar utgångspunkt i kursplanen med mål att identifiera pedagogiska problem och analysera hur man ska planera och genomföra en kurs. Genom att inspireras av föreläsningar, litteraturstudier, nätbaserade aktiviteter och diskussioner, inte minst av utbytet mellan deltagarnas olika kunskapserfarenheter, ska kursdeltagarna under kursens gång utveckla en egen kursplan samt diskutera sina pedagogiska överväganden och val kring detta.

Läs mer om HPE102 i samarbete med Humanistiska fakulteten

HPE102 i samarbete med Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Kursansvarig lärare: Ingrid Henning Loeb
Kursstart: Fredag 22 september
Beskrivning: Kursens centrala delar är kursplanering och kursdesign. Teman i kursen rör pedagogiska överväganden kring innehåll, lärandemål, arbetsformer och examination vid kursplanering och inom ramen för kursplaner. Dessa teman spänner över olika aspekter. Ett exempel är kritiken av lärandemålsstyrd undervisning och konsekvenser av förändringar inom högskolevärlden för universitetslärare. Andra exempel är föreskrivande och praktiska, med goda exempel eller exempel som visar komplexiteten i att planera och designa kurser. I kursen varvas föreläsningar, workshoppar och olika typer av litteraturseminarier (på plats och nätbaserat). Det kollegiala samtalet utgör stommen för kursen, och i kursen ingår att planera och/eller utveckla en kursplan och få respons på den. ​

Läs mer om HPE102 i samarbete med Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller motsvarande.

Magisterexamen i högskolepedagogik

PIL:s kurser kan kombineras till en magisterexamen i högskolepedagogik, 60 hp. Läs mer
 

Snabbval

Studiegång

Vi rekommenderar att man går HPE101 före HPE102. För att få tillträde till HPE103 krävs godkänt betyg på både HPE101 och HPE102. Läs mer

Om outnyttjad kursplats

Kursplats erbjuds kostnadsfritt, under förutsättning att bokad plats utnyttjas. Läs mer om avgift för outnyttjad kursplats

Meriter - prövning och erkännande

Prövning och erkännande av högskolepedagogiska meriter

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-06-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?