Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Riktade projekt i samverkan (RIPS)

Riktade projekt i samverkan (RIPS) är utvecklingsarbeten där verksamhetsföreträdare tillsammans med PIL-enhetens medarbetare diskuterar behov av samt prövar och undersöker det pedagogiska värdet med olika digitala pedagogiska resurser.

 

Om det finns tillräckligt brett intresse kommer en eller flera av dessa digitala resurser att erbjudas institutionerna vid Göteborgs universitet.

Eportfolio

För dig som arbetar med portfoliometodik i undervisningen.

En eportfolio kan innehålla text, bild, ljud och video. Göteborgs universitet erbjuder redan idag verktyget Eportfolio för lärare som vill göra sin pedagogiska portfölj i ett webbaserat format. Det kan vara aktuellt inför ansökan till excellent lärare. Men e-portfolio kan användas mycket bredare än så!

Är din institution intresserad att pröva eportfolio?

Vill du vara med och påverka inriktningen av utvecklingsarbetet? Kontakta PIL-enhetens pedagogiska utvecklare för att utröna förutsättningarna för medverkan.

Självständiga arbeten

Projektet pågår HT16 - VT17

För dig som ser att arbetsbördan med uppsatser och examensarbeten växer.

Det kan finnas anledning att använda digitala resurser när antalet självständiga arbeten är stort, när kvaliteten på uppsatserna brister och när studenterna inte avslutar sina uppsatser i tid.

I det här pilotprojektet prövar PIL-enheten tillsammans med Handelshögskolan SciPro - en sammanhållen miljö med digitala resurser för hantering av självständiga arbeten.

Interaktivitet för lärande

Projektet pågår HT16 - VT17

För dig som avvaktat med att introducera blended learning men som gärna skulle vilja pröva, under förutsättning att ett tydligt fokus kan hållas på kursens innehåll och att det även finns ett fungerande systemstöd för ökad interaktivitet mellan studenter.

När det ibland känns övermäktigt att själv forma undervisning med lärplattformen (GUL) genom att inkludera diverse digitala resurser kan det underlätta om det finns ett genomtänkt pedagogiskt systemstöd för ökad kommunikation mellan studenter om kursens innehåll.

I det här pilotprojektet prövar PIL-enheten tillsammans med ett flertal lärare FeedbackFruits i undervisningen – ett systemstöd med digitala resurser för blended learning och återkoppling.

Verksamhetsintegrerat lärande

Projektets status: bevakning inom området pågår.

För dig som arbetar med VFU eller verksamhetsintegrerat lärande (ViL) och ser behovet av ett digitalt stöd för ViL.

Vi vill i ett pilotprojekt undersöka behovet av ett digitalt stödsystem för ViL, och undersöka om det kan:

  1. Samla all information på samma ställe,
  2. Aministrera matchning och andra aktiviteter i ViL-processen,
  3. Underlätta handledning på distans,
  4. Förbättra eller inte försämra studenternas lärande, identitetsutveckling och påverkansmöjligheter och
  5. Bidra till kvalitetssäkring och examination.

Är din institution intresserad av att pröva stöd för verksamhetsintegrerat lärande?

I pilotprojektet vill vi testa verktyg för en sammanhållen miljö med digitala resurser för hantering av verksamhetsintegrerat lärande. Några institutioner har redan anmält sitt intresse för att testa. Vill du vara med och påverka inriktningen av utvecklingsarbetet och/eller testa verktyget? Kontakta oss för att diskutera din medverkan.

 

Snabbval

Kontaktinformation

Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25, Plan 1

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?