Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Inspelningsrum (enklare filmstudio)

Under 2017 kommer ett antal enklare filmstudior installeras i så kallade inspelningsrum på flera fakulteter. Dessa rum är planerade och utrustade så att lärare på egen hand kan spela in föreläsningar, och även göra andra typer av enklare produktioner så som inspelning av intervjuer och paneldebatter.  

Färdigställda och planerade inspelningsrum

Följande inspelningsrum planeras eller är redan klara att användas:

  • Samhällsvetenskapliga fakulteten: Sprängkullsgatan 19, rum B026A (klar)
  • Sahlgrenska akademin: Medicinarelängan, rum 2032 (klar)
  • Handelshögskolan: rum C25 (under planering)
  • Naturvetenskapliga fakulteten, Johanneberg: rum Faraday (under planering)
  • Naturvetenskapliga fakulteten, Zoologen: rum 421 (under planering)
  • Humanistiska fakulteten: Humanisten, E213 (under planering)
  • Utbildningsvetenskapliga fakulteten: (väntar på beslut om lokal)

 

Bild: inspelningsrummet på Sahlgrenska akademin

Utrustning i inspelningsrummen

  • Dator för inspelning och redigering, inklusive kamera och mikrofon
  • Programmen Camtasia och GU Play, för inspelning
  • Digital ritplatta
  • Dokumentkamera
  • Studioljus för bra ljussättning
  • Green screen för så kallade keyning, det vill säga att den inspelade läraren kan placeras framför valfri bakgrund, exempelvis ”inne i ” sitt bildspel

Exempel greenscreenBild: exempel på användning av green screen

Hur inspelningsrummen kan användas

När inspelningsrummen planerats har målet varit att hitta en bra balans mellan enkelhet och flexibilitet: det ska vara enkelt att använda utrustningen samtidigt som det ska gå att ändra på rummet så att man kan göra olika typer av produktioner.

  • Spela in föreläsning där studenten ser föreläsaren och bildspelet
  • Spela in föreläsning där olika artefakter visas och demonstreras
  • Spela in instruktioner där studenten kan se vad presentatören gör på datorskärmen
  • Spela in en intervju med en kollega eller gästforskare
  • Spela in en liten paneldebatt med tre till fyra deltagare framför kameran
  • Möjligheter till nya upplägg
  • Introducera kursen för nya studenter med en personlig hälsning
  • Ge studenterna möjlighet att repetera svåra kursmoment.
  • Ersätt föreläsningar med inspelade föreläsningar, och träffa studenterna för mer interaktivitet istället (flipped classoom)
  • Gör om kursen till en distanskurs, och spela in alla föreläsningar
  • Ge muntlig feedback på studenternas inlämningar

Att tänka på vid inspelning

  • Försök att agera ungefär som om studenterna var på plats
  • Öva några gånger; de flesta vänjer sig snabbt vid att föreläsa utan studenter i rummet
  • Stå upp, då känns det som att du föreläser, och du får lite mer dynamiskt kroppspråk
  • Håll varje inspelad föreläsning under 15 minuter, gärna kortare
  • Hitta olika sätt att variera innehållet och hur du filmar; att vara två föreläsare framför kameran samtidigt är ett bra sätt att skapa dynamik
  • Testa både med och utan färdigskrivet manus; detta passar olika lärare på olika sätt
  • Ha en plan för hur många gånger du ska återanvända inspelningen
  • Publicera i GU Play och bädda in i lärplattformen – eller publicera föreläsningen på YouTube om du vill vara mer publik

 

 

Snabbval

En del av INU-projektet

Inspelningsrummen är en del av delprojektet Video och videomöten för utbildning (VidU), som i sin tur är en del av PIL-projektet Infrastruktur för nätburen undervisning och blended learning (INU).
Läs mer om VidU-projektet
Läs mer om INU-projektet

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2017-06-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?