Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Program för GU Online 2016

2016 års GU Online hölls den 17 november på Pedagogen. Temat var Flippa, streama och utveckla – med studenten i centrum.
 

Tvåsidigt programblad (öppnas i nytt fönster)

Program

  • 9.00–9.05: Välkommen (Tomas Grysell, chef för PIL)
     
  • 9.05–9.15: Lägesrapport från projektet Infrastruktur för nätburen undervisning och blended learning (Susanne Knutz, projektledare)
     
  • 9.15–10.10: Tre års erfarenheter av "flippad" undervisning på en teknisk högskola
    Flippad undervisning innebär att föreläsningar ersätts av videofilmer, vilket möjliggör att tiden i klassrummet används till studentcentrerad undervisning och aktivt lärande. Lennart Svensson från Chalmers går igenom olika sätt att aktivera studenterna i klassrummet och beskriver sina erfarenheter av att producera filmer som studenterna förväntas titta på i förväg. Han ger tips på hur man kan gå tillväga för att själv flippa en kurs.
     
  • 10.10–10.40: Kaffe/te och macka
     
  • 10.40–11.20: The Case Study Approach as a Student Centered Pedagogy
    Case studies can be used to create engaging content for students in many fields. Studying specific examples which then can be generalised encourages students to apply their knowledge to multiple problems, interests them in the real-world applications of their subject, and facilitates learning. Anne Farewell (Department of Chemistry & Molecular Biology) presents examples of how case studies can be used in both traditional and flipped classrooms. Presentation in English.

  • 11.20–12.00: Inspelade föreläsningar – vad gör studenten egentligen på andra sidan skärmen?
    Thommy Eriksson (inst för tillämpad IT) har intervjuat studenter om deras erfarenhet av inspelade föreläsningar.
     
  • 12.00–13.00: Lunch

  • 13.00-13.40: PARALLELLA SESSIONER, PASS 1 (se nedan)
     
  • 13.40–13.45: Förflyttningspaus
     
  • 13.45–14.25: PARALLELLA SESSIONER, PASS 2 (se nedan)
     
  • 14.25–14:45: Kaffe/te
     
  • 14.45-15.25: PARALLELLA SESSIONER, PASS 3 (se nedan)
     
  • 15.25–15.30: Förflyttningspaus
     
  • 15.30–16.00: PARALLELLA SESSIONER, PASS 4 (se nedan)

 

PARALLELLA SESSIONER, PASS 1 (13.00-13.40)

  • Campusstudenter med distanslärare – går det?
    Linda Flores (institutionen för språk och litteraturer) och Erik Jonasson (högskolan för scen och musik) berättar om sina erfarenheter av att jobba på distans, med studenterna samlade på campus. (Sal A2 311)
     
  • Snabb studentrespons under lektioner med smartphone-verktyget Mentimeter
    En workshop om Mentimeter, ett smartphone-baserat alternativ till s k clickers om man vill bilda sig en snabb uppfattning om studenternas kunskaper/attityder på lektionstid. Med Dan Baeckström, lärare på institutionen för biomedicin. Deltagare med laptop/surfplatta får möjlighet att själva använda verktyget. (Sal A2 314)
     
  • Active Learning Classroom (ALC) – hur funkar det?
    En workshop med undervisningsteamet från Biomedicinska biblioteket, som har gjort om lektionssalar och undervisning till ett ALC-koncept. Du får delta aktivt i gruppövningar i Pedagogens ALC-sal för att få en uppfattning hur undervisning kan bedrivas i ett sådant rum. Dessutom beskrivs utvecklingsprocessen från traditionella föreläsningar och demonstrationer till en mer studentcentrerad och studentaktiv undervisning. (Sal A1 119)

PARALLELLA SESSIONER, PASS 2 (13.45–14.25)

  • Ut i verkligheten direkt: om mobilfilmer, öppen publicering och kamratbedömning
    Kicki Hultin och Erik Eliasson från JMG berättar om webbplatsen Mina kvarter, där studenter på journalistprogrammet lägger upp egna filmer. (Sal A2 311)
     
  • GU Play + lärplattformen
    Gör skärminspelningar samt bädda in videoklipp direkt i GUL. Universitetets nya videoportal GU Play har kopplats ihop med lärplattformen för att underlätta hanteringen av video i undervisningen. Minette Henriksson från GUL-supporten ger tips och visar hur du går tillväga. Ta gärna med egen dator! (Sal A2 314)
     
  • Active Learning Classroom (ALC) – hur funkar det?
    (Se beskrivning under Pass 1) (Sal A1 119)
     
  • Spela in i PIL-enhetens studio
    Vi demonstrerar några olika arbetssätt och du får prova på att intervjua, eller bli intervjuad, framför kameran. Med Svante Eriksson och Torbjörn Fraenckel. (Studion, Plan 3)

PARALLELLA SESSIONER, PASS 3 (14.45-15.25)

  • Experiences from starting and developing a net-based distance course
    Shruti Taneja Johansson (Department of Education and Special Education) presents her experiences from starting and developing a net-based distance course. The course includes the use of learning management system GUL and online meeting tool Adobe Connect. She also makes comparisons to traditional distance courses. Presentation in English. (Room A2 311)
     
  • University-wide resources for academic writing: Navigating and utilizing web-based materials for students, teachers, and staff
    The unit for Academic Language (ASK) is launching a new website and series of GUL activities to create an informative and interactive web presence, including tutorials and other materials for self-study supporting academic writing and language development. Åsa Jonsén and Gregory Soulliere present an overview of the resources and suggest means to best utilize their capabilities. Presentation in Swedish and English. (Room A2 314)
     
  • Flippad akademisk integritet
    Samtliga studenter och medarbetare vid Göteborgs universitet har tillgång till webbkursen Akademisk integritet. Under programpunkten diskuteras hur du kan använda kursen flippat för att på bästa sätt höja studenternas kunskaper om akademisk integritet och plagiering. Med Sonja Bjelobaba från PIL-enheten. (Sal A2 316)
     
  • Spela in i PIL-enhetens studio
    (Se beskrivning under Pass 2) (Studion, Plan 3)

PARALLELLA SESSIONER, PASS 4 (15.30–16.00)

  • Skrivstrimman på Rektorsprogrammet – stöd för att utveckla akademiskt skrivande på distans
    Rektorsprogrammets utbildning sker på distans, med fyra träffar på internat per år. För att stötta deltagarna i akademiskt skrivande finns en integrerad skrivstrimma i utbildningen. Skrivstrimman erbjuder förutom ett antal seminarier under internatdagarna, även en digital portal med resurser om akademiskt skrivande. Anette Wahlandt, språkhandledare, och Mette Liljenberg, utbildningsledare på Rektorsprogrammet, berättar om tankarna bakom skrivstrimman och visar portalens resurser. (Sal A2 311)
     
  • Skriv en digital tentamen i DISA
    DISA är ett universitetsgemensamt verktyg för digitala salstentor, som redan används av flera institutioner och fakulteter. Vid denna workshop får du uppleva hur det är att skriva en digital tentamen som student. Vi har endast ett fåtal datorer att låna ut, så ta gärna med din egen – eller BYOD (Bring Your Own Device) som det också heter. Med Leena Aho, Anette Svedung och Johan Telléus. (Sal A2 314)
     
  • Verktyg för blended learning och självständiga arbeten
    Gustav Öberg och Mattias von Feilitzen från PIL visar och berättar om det pågående pilotprojektet att utforska och utvärdera verktyg för blended learning. I detta pilotprojekt utvärderas det webbaserade verktyget Feedback Fruits. Adam Casserly, Sonja Bjelobaba och Minette Henriksson från PIL berättar om sin pågående utvärdering av SciPro, ett verktyg för hantering av självständiga arbeten, och presenterar verktygets funktionalitet. (Sal A2 316)

Snabbval

Kontakt för GU Online

Olof Siverbo
Telefon: 031-786 2483
Skicka e-post till Olof

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2016-12-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?