Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Program för GU Online 2018

2018 års GU Online hölls den 19 november på Pedagogen. Temat var Film i undervisningen.

Fullständigt schema för GU Online 2018

Översiktsschema för GU Online 2018

Tidsschema

9.00–9.10: INLEDNING
MARIA SUNNERSTAM på PIL-enheten hälsar välkommen.

9.10–10.00: KEYNOTE
KRISTINA JONÄLL, företagsekonomiska institutionen:
Att använda instruktionsfilmer som komplement till handledning och undervisning
Hur film användes som stöd och kompletterande undervisningsmedel när studenter upplevde otillräckligt lärarstöd i samband med handledning i stora studentgrupper.

10.00–10.30: FIKA
Kaffe/te och smörgås serveras.

10.30–10.55: PARALLELLT PASS 1

  • CLAES MARTINSON, juridiska institutionen:
    Sexton år med filmläromedlet – ”En grundläggande genomgång av kredit- och exekutionsrätten”
    Filmklipp som läromedel. Erfarenheter av att ge studenter möjlighet att använda instruktionsfilmer för vad som tidigare behandlades genom lektionsövningar i hur man löser juridiska övningsproblem.
     
  • MATS JÖNSSON, institutionen för kulturvetenskaper:
    Film som historisk källa: Om audiovisuell retorik och pedagogik
    Filmprofessor Mats Jönsson berättar om hur han under drygt 20 år använt film i sin undervisning.
     
  • Workshop:
    Gör film med din mobiltelefon
    Först får du en teoretisk genomgång med användbara tips. Sedan gör du en egen film tillsammans med en annan deltagare. Därefter blir det återsamling, filmvisning och feedback. Med TORBJÖRN FRAENCKEL och ADAM CASSERLY, PIL-enheten. (OBS! Workshoppen pågår fram till lunch.)
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    Flera fakulteter har inspelningsrum där lärare på egen hand kan spela in föreläsningar, intervjuer, poddar och paneldebatter. Nu kan du testa att spela in dig själv med programmen GU Play eller Camtasia i Pedagogens rum. Med GUSTAV ÖBERG, PIL-enheten.
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    Testa hur det känns att bli filmad i studiomiljö – och lär dig publicera filmen i lärplattformen. Med MINETTE HENRIKSSON och SVANTE ERIKSSON, PIL-enheten.
     

11.05–11.30: PARALLELLT PASS 2

  • MAIA ANDRÉASSON, institutionen för svenska språket:
    ”Kan du förklara bara en gång till?” – en lat lärares miniguide till det omvända klassrummet
    Varje gång en studentgrupp ska lära in ett färdighetsmoment står vi där, på föreläsningar, lektioner och raster, och förklarar för enskilda studenter, gång på gång. Den här presentationen handlar om hur jag med hjälp av korta filmsnuttar och självrättande övningar fick mer tid till undervisning, trots att det egentligen fanns mindre undervisningstid.

  • MATTIAS VON FEILITZEN, PIL-enheten:
    Dela med sig eller snåla – upphovsrättsfrågor i en delningskultur
    I takt med att det blir enklare att dela med sig av de videor man skapar följer också frågor kring vad man får lov att göra med eget och andras material. Presentationen riktar fokus på frågor kring upphovsrätt i samband med publicering av video och vad du som lärare behöver tänka på när du vill dela med dig av dina produktioner.
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     

11.40–12.05: PARALLELLT PASS 3

  • ANN-MARIE PENDRILL, institutionen för fysik:
    Film och bilder av rörelse, forskning och forskare – genom tid och rum
    Genom att använda film kan man göra det osynliga synligt, och titta närmare på sådant som går för snabbt att hinna observera, eller som är för långt bort för att besöka. Man kan också se forskare som nämns i läroböckerna berätta om sitt ämne eller om hur deras intresse väcktes. Ämnet får ett nytt liv, som också kan delas med andra.
     
  • MICHAEL AXELSSON, institutionen för biologi och miljövetenskap:
    Från entusiasm till frustration
    I januari 2010 började jag spela in och streama föreläsningar, anledningen till detta var snökaos som gjorde att studenterna på en kvällskurs inte kunde ta sig till Zoologen. Studenterna var mycket nöjda så jag började spela in alla mina föreläsningar och lägga ut dessa på GUL men har omvärderat detta och slutat spela in rutinmässigt.
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     

12.05–13.10: LUNCH

13.10–13.55: PANELSAMTAL
Film i undervisningen – möjligheter och trösklar
Medverkande: CLAES MARTINSON, excellent lärare, juridiska institutionen; ANNA RUUS, studentrepresentant; ANN-SOPHIE LINDQVIST BAGGE, psykologiska institutionen; KRISTINA JONÄLL, företagsekonomiska institutionen. Moderator: MARIA SUNNERSTAM, PIL-enheten.

13.55–14.25: FIKA
Kaffe/te och kaka.

14.25–14.50: PARALLELLT PASS 4

  • SARA NILSSON, institutionen för svenska språket:
    Nya eller fyrkantiga ögon? – Att använda film som undervisningsmedium
    Inlärningen förstärks när flera sinnen aktiveras. Hur kan användning av film bidra till detta och vilka krav ställer det på filmmaterialet och pedagogen?
     
  • ERIK JONASSON, PIL-enheten:
    Interaktiv video

    En presentation av verktyget ”Interactive video” från FeedbackFruits samt diskussion kring dess möjligheter i undervisning.
     
  • Workshop:
    Gör film med din mobiltelefon
    Först får du en teoretisk genomgång med användbara tips. Sedan gör du en egen film tillsammans med en annan deltagare. Därefter blir det återsamling, filmvisning och feedback. Med TORBJÖRN FRAENCKEL och ADAM CASSERLY, PIL-enheten. (OBS! Workshoppen pågår resten av dagen.)
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     

15.00–15.25 PARALLELLT PASS 5

  • JUAN VELASQUEZ, institutionen för kulturvetenskaper:
    Att re-presentera Andra kunskapsagenter i klassrummet med videofilmer
    Att visa filmer från etnografiskt fältarbete kan bidra till att transportera studenterna till situationer och laborativa inslag om hur mötet med andra kunskapsagenter sker genom videokameran.
     
  • LENA DAFGÅRD, PIL-enheten:
    Vad säger forskningen om användning av video i undervisningen i högre utbildning?

    Presentation av forskningsresultat beträffande inspelade undervisningssituationer, t.ex. föreläsningar och när video används som läromedel, antingen som komplement till eller i stället för textbaserad kurslitteratur.
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     

15.35–16.00 PARALLELLT PASS 6

  • THOMAS LINGEFJÄRD, institutionen för didaktik och pedagogisk profession:
    Matematikundervisning i en multimedial värld
    Den tekniska utvecklingen går fort och resurser för lärande finns ofta utanför skolan. Thomas Lingefjärd visar en möjlig metod.
     
  • Workshop:
    Gör film med GU Play eller Camtasia i ett inspelningsrum
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)
     
  • Workshop:
    Pröva på PIL-studion
    (Se info ovan under Parallellt pass 1)

 

Snabbval

Aktuellt

Kontaktinformation

Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25, Plan 1

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2019-05-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?