Ett seminarium med Karin Rönnerman och Anette Olin.
I ett mastersprogram har vi prövat seminarier där texter diskuterats genom aktivt deltagande. I dessa seminarier betonades dialog och respons. En särskild modell för hur seminarierna skulle genomföras presenterades för studenterna. Modellen innebär att texter läses och kommenteras av de som ingår i gruppen före själva seminariet. Under seminariet leder den som fått sin text kommenterad själva seminariet. Uppföljande intervjuer visar att studenterna erhöll kunskap och kompetens som visade sig genom att de
Under PIL-seminariet presenteras modellen och därefter diskuteras den i mindre grupper. Då finns möjlighet att relatera till erfarenheter av liknande arbetssätt i egen undervisning.
Ta gärna med dig en kollega eller flera för att tillsammans fundera över om det här är en modell att ta vidare i ert dagliga arbete!
Inledande presentation kommer att spelas in men inte gruppdiskussioner.
Inga nya seminarietillfällen är planerade, men du kan se en inspelning av seminariet här:
Att utveckla studenters skrivande (film)
Karin Rönnerman, professor em., seniorforskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Karin är aktiv inom området aktionsforskning och har ett särskilt intresse för lärares/studenters professionella lärande. Kontakt: karin.ronnerman@ped.gu.se
Anette Olin, docent i pedagogik vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Anette verkar inom aktionsforskning både i undervisning och forskning och hennes forskningsintressen rör lärares professionella lärande samt forskar-lärarsamarbete. Kontakt: anette.olin@ped.gu.se
Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25, Plan 1
Telefon:
031-786 0000 (vx)