Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Webbinarier

Nedan hittar du information om webbinarieserien PIL-prat. Information om våra övriga webbinarier hittar du i kalendern på PIL-webbens startsida.
 


PIL-prat - webbinarier med fokus på pedagogisk utveckling och interaktivt lärande

Välkommen att delta i PIL-prat, en serie webbinarier som anordnas av PIL-enheten. Kommande tillfällen hittar du nedan, ingen anmälan behövs.

KOMMANDE TILLFÄLLEN

För närvarande är inga kommande tillfällen inplanerade.
 

TIDIGARE TILLFÄLLEN

Förbättra studenters feedback-kompetens: nyckeln till en lyckad skrivprocess

Feedback i olika former är avgörande för en lyckad skrivprocess, om detta tycks studenter och lärare i högre utbildning vara eniga. Så vad är då anledningen till att feedback så ofta missförstås och ger upphov till besvikelse och irritation snarare än att gynna studentens lärande och vidare arbete med texten? Elin Nordenström och Janna Meyer-Beining ger en kort överblick över feedbackens roll i skrivprocessen, diskuterar vilka kompetenser studenter behöver ha för att kunna förstå, uppskatta och använda sig av feedback på ett produktivt sätt, samt ger exempel på hur vi som universitetslärare kan stödja studenters utveckling av dessa kompetenser.

Medverkande: Elin Nordenström och Janna Meyer-Beining
Datum: 23 februari 2021
Kontaktperson: Mattias von Feilitzen, mattias.von.feilitzen@ait.gu.se

Digitala VFU-besök i yrkeslärarutbildning

En utmaning i lärarutbildning är likvärdig och rättssäker handledning och bedömning i VFU. Den digitala tekniken ger oss nya möjligheter att observera studenters undervisning samt att möta studenter och VFU-handledare för uppföljning och utvärdering av VFU som helhet. Susanne Gustavsson berättar om ett projekt som prövar och utvecklar strategier, rutiner och kompetensutveckling för att förbättra kontakten mellan universitet och skola under studentens VFU.

Medverkande: Susanne Gustavsson, institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Datum: 14 september 2020
Kontaktperson: Mattias von Feilitzen, mattias.von.feilitzen@ait.gu.se
Titta i efterhand: Inspelning av webbinariet Digitala VFU-besök i yrkeslärarutbildning

Canvas-erfarenheter efter covid-19

Canvas-supporten diskuterar erfarenheter av vad lärare brukar få problem med och hur det går att motverka vissa av problemen.

Medverkande: Canvas-supporten
Datum: 26 augusti 2020
Kontaktperson: Mattias von Feilitzen, mattias.von.feilitzen@ait.gu.se

Audiovisuellt diskussionsforum

Öka studentaktiviteten och engagemanget genom att gå från lärplattformens skriftliga diskussionsforum till ett audiovisuellt diskussionsforum! Att skapa en känsla av gemenskap och att ge studenterna en upplevelse av att få stöd, från både läraren och övriga kursdeltagare, är oerhört viktigt på nätbaserade kurser. Ett sätt att göra detta är att använda sig av audiovisuella kommunikationsmedel i stället för skriftliga. Linda Flores presenterar hur hon jobbat med ett audiovisuellt diskussionsforum och diskuterar för- och nackdelar med det.

Medverkande: Linda Flores, institutionen för språk och litteraturer
Datum: 25 maj 2020
Kontaktperson: Minette Henriksson, minette.henriksson@gu.se
Titta i efterhand: Inspelning av webbinariet Audiovisuellt diskussionsforum

Inventera och pröva olika genrer av film som pedagogiska verktyg i hantverksutbildningar i dialog med studenter och lärarkollegier

Under webbinariet presenteras en pilotstudie där resultatet ska kunna visa de rörliga bildernas utvecklingsmöjligheter inom hantverksundervisning. Syftet är att inventera och pröva olika genrer av film som pedagogiska verktyg i dialog med studenter och lärarkollegor. Resultatet förväntas bli en exempelsamling av kortare filmer av olika slag inom en kurs. Den största delen av arbetet fokuseras på hantverksinstruktioner tillsammans med kunniga hantverkare.

Medverkande: Göran Andersson, institutionen för kulturvård
Datum: 21 april 2020
Kontaktperson: Mattias von Feilitzen, mattias.von.feilitzen@ait.gu.se
Titta i efterhand: Inspelning av webbinariet Inventera och pröva olika genrer av film som pedagogiska verktyg

Produktion av poddar som undervisningsform

Om en undervisningsform där studenter får producera egna poddar, där de på fem minuter sammanfattar vetenskapliga studier. De lyssnar sedan på varandras poddar och diskuterar innehållet på campusförlagda seminarier.

Medverkande: Frode Slinde, institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Datum: 27 februari 2020
Kontaktperson: Mattias von Feilitzen, mattias.von.feilitzen@ait.gu.se

Kan vi utveckla våra kurser pedagogiskt genom att använda mer digital teknik?

En kort introduktion, följd av en diskussion om frågor som relaterar till pedagogik, teknik och digitalisering.

Medverkande: Maria Nilsson och Eva Berg
Datum: 28 november 2019
Kontaktperson: Maria Nilsson, maria.nilsson.3@gu.se

Högskolepedagogiska frågor i praktiken – vad tänker en lärare på?

Vilka högskolepedagogiska frågor är särskilt angelägna bland lärare idag? Vad kan de frågeställningar och reflektioner som kommer ur högskolelärarens praktik bidra med?

Medverkande: Anne Algers och Julia Tedroff
Datum: 30 okt 2019
Kontaktperson: Julia Tedroff, julia.tedroff@akademinvaland.gu.se

Hur kan vi använda responsverktyg i undervisningen?

Datum: 26 september 2019
Kontaktperson: Eva Berg, eva.berg.2@gu.se
Titta i efterhand: Inspelning av webbinariet Hur kan vi använda responsverktyg i undervisningen?

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2021-03-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?