Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Formativ kursutvärdering (workshopserie)

Hur får vi bättre insyn i och stödjer studenternas lärandeprocesser? I en serie om tre workshoppar arbetar deltagarna med egen utveckling av undervisning och kurser genom att skräddarsy, pröva och diskutera övningar i formativ kursutvärdering.

Plats: Pedagogen, Hus A

Workshopledare: Ninni Carlsson
Skicka e-post till Ninni | Läs mer om Ninni

Nästa workshopserie

Det är oklart när nästa workshopserie hålls. Gör gärna en intresseanmälan, så hör vi av oss när datumen är klara.

Mer om workshopserien

Begreppet formativ kursutvärdering används här synonymt med formativ bedömning. Det betyder att lärare och studenter tillsammans i undervisning, med hjälp av olika övningar, löpande undersöker och bedömer var studenterna befinner sig i sina lärandeprocesser, för dialoger om hur aktiviteter och material kan stödja deras lärande och sedan finjusterar kursarbetet därefter. Syftet med formativ kursutvärdering är pedagogisk utveckling under pågående kurs.

Workshopparna utgår ifrån pedagogiska problem från egen praxis som deltagarna vill lösa, och deras erfarenheter av kursutvärderings- och kursutvecklingsarbete. Strukturen baserar sig på rekommendationer från PIL-projektet Formativ Kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet (läs projektrapporten), och består av problemformulerande, undersökande och problemlösande aktiviteter med utbyte av erfarenheter, kunskaper och reflektioner i kollegiala dialoger. Deltagarna skräddarsyr övningar från handboken Classroom Assessment Techniques. A Handbook for College Teachers (Angelo & Cross 1993). Övningarna anpassas efter deltagarnas kunskapsområden, kurser och lärandemål.

Deltagarantalet är begränsat till åtta personer. Minst två deltagare ska tillhöra en och samma institution eller arbetslag, för att kunna erbjuda tillräckligt reflektions- och handlingsutrymme, skapa ett så öppet och tillåtande samtalsklimat som möjligt och underlätta samarbete och förankring inom den egna institutionen. De som deltar bör göra det på uppdrag av utbildningsansvarig vid den egna institutionen och ha tidsersättning i tjänsten för uppdraget, så att goda förutsättningar kan skapas för kursutveckling genom workshopparna.

Intyg på ditt deltagande

Denna aktivitet ingår i GU:s utbud av kompetensutveckling för lärare. Den ger inte högskolepoäng, men du kan själv skriva ut ett intyg på ditt deltagande. Intyget kan du sedan infoga i din pedagogiska meritportfölj.

Du finner dina intygsgivande aktiviteter i din bokningshistorik (kräver inloggning i Portalen):

En utskrift av din bokningshistorik räknas som intyg. OBS! Historiken visar bara aktiviteter som du bokat med x-konto.

Snabbval

Anmäl dig till våra workshoppar här!

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2018-04-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?