Nyhet: 2013-12-20
Syftet med utvecklingsarbetet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i PIL-enhetens aktiviteter för universitetslärares kompetensutveckling. Det övergripande målet med en sådan verkstad är att inspirera till och stödja institutionernas arbete med utvärderingar, och därigenom bidra till pedagogisk kvalitetsutveckling vid Göteborgs universitet.
Med formativ kursutvärdering avses att lärare och studenter tillsammans arbetar systematiskt med kursutvärdering och kursutveckling genom att använda undervisning som sammanhang där de undersöker var studenterna befinner sig i lärandeprocessen. Lärare och studenter för dialoger om hur aktiviteter och material kan stödja studenters lärande och finjusterar kursarbetet därefter.
Utvecklingsprojektet har genomförts av Ninni Carlsson vid institutionen för socialt arbete. I sin rapport anlägger hon ett maktkritiskt förhållningssätt till dominerande perspektiv på, och tillämpning av, kursutvärderingar och utgår ifrån ett studentcentrerat och lärandemålsorienterat förhållningssätt, förankrat i sociokulturell lärandeteori. I rapporten problematiseras även lärandemålsstyrd undervisning med hjälp av bildningsbegreppet.
I rapporten redovisar Ninni Carlsson egna erfarenheter från försök med formativ kursutvärdering och lämnar några konkreta förslag till PIL-enheten för utformning av en verkstad om formativ kursutvärdering.
Läs rapporten (öppnas i nytt fönster)