Nyhet: 2019-02-27
GU-Journalen nr 1/2019 innehåller ett artikelblock om olika sätt att tentera. Bland annat intervjuas Erik Andersson och Thommy Eriksson om fördelar med olika examinationsformer.
Erik Andersson och Thommy Eriksson undervisar båda i kurser som ges av PIL-enheten. I intervjun pratar de om för- och nackdelar med salstentor. De tar också upp andra examinationsformer som projektarbeten och seminarier. Även den som anstränger sig för att hitta nya sätt att examinera kan lätt fastna i gamla rutiner, konstaterar Thommy Eriksson:
– Gör man på ett visst sätt i den egna gruppen är det lätt att tro att alla andra gör ungefär likadant. Därför är det viktigt att träffa kollegor från andra institutioner eller lärosäten som kan fungera som väckarklocka och påminna om att undervisning och examination kan varieras på många olika vis.
Intervjun med Erik och Thommy kan läsas här: Tenta eller projekt?
Artikelblocket innehåller vidare ett reportage från en av PIL-enhetens workshoppar om ABC-metoden, ett strukturerat sätt att utveckla kurser: Nätverk workshoppar fram nya tentametoder
I blocket ingår även en intervju med Claes Martinson, docent i civilrätt och excellent lärare. Han berättar om hur han använder en kursportfölj bestående av olika sorters prestationer. Studenterna jobbar med olika prestationer och värderar sedan själva sina insatser: Han ger studenterna större ansvar
Avslutningsvis intervjuas Ola Hammarsten, professor i klinisk kemi, om hur han förvandlat medicinsk statistik till något som de flesta studenter tycker att de för första gången kan förstå: Övning ger färdighet i statistik