Nyhet: 2020-01-17
Den 31 januari disputerar Lena Dafgård med avhandlingen Digital Distance Education – A Longitudinal Exploration of Video Technology.
Syftet med avhandlingen är att bättre förstå möjligheter och begränsningar med användning av video i digital distansutbildning inom högre utbildning. Forskningen i avhandlingen har tre analysobjekt – video, distanskurser och distanslärare.
Tre centrala frågor i avhandlingen: Hur används video i distanskurser i högre utbildning? Hur ser kursansvariga lärare på möjligheter och begränsningar med användning av video i digital distansutbildning? Och vilka är lärares attityder till video i digital distansutbildning?
Lena Dafgård har tidigare varit verksam vid PIL-enheten vid Göteborgs universitet. Nu arbetar hon som pedagogisk utvecklare med inriktning mot digital kompetens vid Högskolan Dalarna.
Avhandlingen, som har en 20-sidig summering på svenska, finns tillgänglig i GUPEA: Digital Distance Education – A Longitudinal Exploration of Video Technology
Avhandlingen läggs fram vid IT-fakulteten vid Göteborgs universitet.