Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Nya högskolepedagogiska texter om plagiering

Nyhet: 2022-06-15

Malin Nilsen har gjort en enkätstudie om plagiering och plagieringsförebyggande arbete i högre utbildning. Allison Östlund har utforskat hur procedurerna för disciplinära åtgärder vid plagiering samspelar med undervisningen om akademisk integritet. Texterna finns publicerade i PIL-serien Högskolepedagogiska texter.

Malin Nilsen är verksam vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Hennes text har titeln Om plagiering och plagieringsförebyggande arbete i högre utbildning: en enkätstudie. Så här skriver hon i sammanfattningen:

Denna studie fokuserar på plagiering samt hur universitetslärare kan utforma pedagogiska strukturer i syfte att stävja plagiering genom att stödja studenter i utveckling av miljöer som karakteriseras av akademisk integritet. Studien utgår från en enkätundersökning med 76 studenter vid Göteborgs universitet. I enkätsvaren framkom att de flesta studenter anser sig vara väl medvetna om vad som räknas som plagiering men att de efterfrågar mer information och undervisning om plagiering och akademiskt skrivande.

Läs Malin Nilsens text (öppnas i nytt fönster)

Organisatorisk pragmatism och lärarens roll

Allison Östlunds (Förvaltningshögskolan) text har titeln Plagiarism and university disciplinary policy – Organizational pragmatism and the teacher’s role. Sammanfattningen lyder så här:

The present paper explores how academic procedures for sanctioning plagiarism are perceived to affect and be affected by pedagogical practices, and how these insights help us to conceptually address university-internal juridical challenges. Taking pedagogic scholarship as starting point, the paper thematically explores how pragmatic, professional and juridical perspectives, including at the local level, challenge central disciplinary policies. It is concluded that, while organizational aspects affect the ways we teach academic integrity, teaching conditions have repercussions also for the ways in which – and the extent to which – we at all report or sanction breaches. In concrete terms, "failing or shaming" bears implications reaching beyond the progression of individual students or development of particular curricula.

Läs Allison Östlunds text (öppnas i nytt fönster)

Läs mer

PIL-enhetens webbsidor om akademisk integritet och plagiering

Högskolepedagogiska texter på PIL-webben

AV:

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2016-02-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?