Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvärdering av interaktiva skärmar som redskap för lärare

Nyhet: 2021-11-30

Interaktiva skärmar används av allt fler lärare och studenter. Inom ramen för projektet DigiKomp har forskare och lärare vid GU testat olika skärmar och utvärderat dem i en rapport.

Under de senaste åren har interaktiva skärmar blivit bättre och billigare. Vanligast är de förstås på mobiltelefoner, men plattor som iPad och iPad Mini används av allt fler. Det finns nu ett flertal laptops med interaktiv skärm, vilket gör att de kan fungera både som dator och platta. Utvecklingen har gått framåt även när det gäller digitala pennor. De har nu som regel både tryckkänslighet och hög precision, vilket gör att den digitala tekniken på allvar kan konkurrera med såväl anteckningsblock som skissblock.

Nya möjligheter öppnas

Teknikutvecklingen öppnar för olika möjligheter till förändrade arbetssätt. Med hjälp av en digital penna är det möjligt att göra anteckningar direkt i PDF-dokument, något som kan vara till stor nytta för många lärare som arbetar med studentuppsatser. Inom matematik och naturvetenskap öppnar de interaktiva skärmarna för arbete med matematiska formler. Inom nästan alla ämnesområden, till exempel arkitektur, design, konst och musik, finns en mängd applikationer som inbjuder till nya arbetssätt.

Tekniken öppnar för nya möjligheter där lärare och forskare kan utveckla personliga sätt att arbeta som passar just dem och deras arbetsuppgifter, och som därför leder till ökad effektivitet, förbättrad pedagogik och till en bättre arbetsmiljö.

Läs mer i rapporten

Under 2021 har forskare och lärare vid GU provat att använda några olika plattor och datorer med interaktiva skärmar, för att se hur de kan komma till nytta i arbetet. Utvärderingen har gjorts inom ramen för projektet DigiKomp (Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet). Erfarenheterna finns nu sammanställda i en rapport där för- och nackdelar med olika skärmar redovisas:

Interaktiva skärmar som redskap för universitetslärare

Läs mer om projektet DigiKomp

 

AV:

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2016-02-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?