Kursens övergripande syfte är att ge högskolepedagogiska kunskaper så att deltagarna på ett kvalificerat sätt kan resonera kring, planera för, utveckla, genomföra och utvärdera olika former av bedömning och examination.
I kursen belyses och problematiseras relationen mellan kunskapsutveckling, undervisning och bedömning/examination. Myndighetsutövande aspekter och implikationer av examinationsförfaranden av skilda slag behandlas. Vidare anläggs komparativa aspekter på bedömningsfrågor, med särskilt fokus på jämförelser mellan discipliner, institutioner och traditioner.
Kursansvarig lärare: Janna Meyer-Beining
Skicka e-post till Janna | Läs mer om Janna
Lärare: Linda Borger
Skicka e-post till Linda | Läs mer om Linda
Omfattning: Kursen omfattar motsvarande 3,5 veckors heltidsstudier.
Kursplan PIL303 (öppnas i nytt fönster)
Aktuell litteraturlista publiceras senast åtta veckor före kursstart på webbsidan Litteraturlistor för PIL-enhetens kurser.
Innan du ansöker ska du ha avtalat med prefekt/avdelningschef/motsvarande på din institution/enhet vid GU om att du läser kursen.
Kursen ges på vårterminer.
Kursstart: Tisdag 30 januari
Övriga kursdatum: Se kursens schema
PIL303 är en intygskurs. Alla moment är obligatoriska och kräver närvaro. I vissa fall kommer det att vara möjligt att lämna in en kompletterande uppgift som motsvarar momentet. För att bli godkänd för intyg krävs även att du uppfyller lärandemålen i kursens kursplan.
PIL303 infördes den 1 januari 2021 som ersättning för den poänggivande kursen HPE303, som då avvecklades. Innehåll och upplägg i PIL303 är detsamma som i HPE303 och kursen ger samma behörighet.
Kursplats erbjuds kostnadsfritt, under förutsättning att bokad plats utnyttjas. Läs mer om avgift för outnyttjad kursplats