En översyn och revidering av den här kursen pågår. Det är inte bestämt när den ges nästa gång.
Vill du fördjupa dig i högskolepedagogiska frågeställningar, baserat på vetenskaplig litteratur inom högskolepedagogik?
Under kursen producerar, diskuterar och bearbetar vi forskningsöversikter och texter ur vetenskapliga tidskrifter med högskolepedagogisk inriktning. Utifrån dessa väljer du själv relevanta frågeställningar för din egen fördjupning, som kan innebära IT-stödd informationssökning och analys, urval av källor, publiceringsarenor, syftesmotiveringar och ansatser.
Frågeställningarna kan vara av vitt skilda slag. De kan handla om villkor, processer eller effekter och kan relatera till individuella, organisatoriska eller samhälleliga aspekter av högre utbildning. Kursinnehållet kommer i hög grad att definieras av de högskolepedagogiska frågor som du och gruppen väljer. Gemensamt tema i kursen är akademiskt lärarskap.
Kursansvarig lärare: Margareta Jernås
Skicka e-post till Margareta | Läs mer om Margareta
Kursplan HPE401 (öppnas i nytt fönster)
Syllabus in English HPE401 (opens in new window)
Aktuell litteraturlista publiceras senast åtta veckor före kursstart på webbsidan Litteraturlistor för HPE-kurser.
Det är inte bestämt när kursen ges nästa gång. Gör gärna en intresseanmälan, så kontaktar vi dig när kursen kan sökas.
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen 180 hp eller motsvarande samt behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning 15 hp eller motsvarande.
Kursplats erbjuds kostnadsfritt, under förutsättning att bokad plats utnyttjas. Läs mer om avgift för outnyttjad kursplats