Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Uppdrag

Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) inrättades av rektor 2007. Utbildningsnämnden, med uppdrag att bevaka och aktivt stödja den pedagogiska utvecklingen vid universitetet, är sedan 1 januari 2013 styrande organ för PIL-enheten.

Utbildningsnämnden fastställer årligen enhetens verksamhetsplan med utgångspunkt i universitetets strategiska överväganden och nämndens handlingsplan.

Enheten har i uppdrag

att medverka i universitetets strävan till pedagogisk excellens genom att medverka vid framtagning av ett universitetsgemensamt pedagogiskt idéprogram, stödja fakulteterna vid införande av antagning till excellent lärare samt verka för att meritering inom det högskolepedagogiska området dokumenteras på ett systematiskt sätt

att planera, genomföra och följa upp effekterna av universitetets behörighetsgivande utbildning i högskolepedagogik, utbildning för handledare i forskarutbildningen samt andra kompetensutvecklande aktiviteter för lärare vid universitetet

att stödja lärare och institutioner som planerar att ge nätburna kurser genom att erbjuda information och rådgivning om digitala resurser, seminarier och webinarer om IT i högre utbildning, verkstäder för färdighetsträning samt handledning efter behov individuellt och i grupp

att genomföra riktade utvecklingsprojekt inom ramen för enhetens verksamhetsplan, bl.a. informativa och instruktiva hjälpmedel för lärare och utbildningsansvariga samt att följa upp och dokumentera effekterna av dessa satsningar

att agera universitetets kontaktorgan gentemot internationella, nationella och regionala samarbetspartners inom det högskolepedagogiska området, följa utvecklingen och sprida information vidare inom universitetet, bl.a. via enhetens webbplats

att i samverkan med lärare forma en pedagogisk akademi och på vetenskaplig grund stärka förmågan att bidra till fördjupad kunskap inom det högskolepedagogiska området

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2019-07-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?