Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Till dig med ledningsuppdrag

I samband med att Canvas infördes hänvisades verksamheten till andra verktyg vid universitetet för genomförande av kursvärderingar i enkätform. Efterfrågan på ett verktyg integrerat i lärplattformen blev tydligt. Efter förstudie och efterföljande pilottestning av två olika system lanseras nu ett verktyg för kursvärderingar i Canvas. Verktyget bygger på Sunet Survey som funnits länge vid universitetet och bjuder på ett avskalat och förenklat gränssnitt direkt i kurser i Canvas. Gränssnittet och verktyget är anpassat för genomförande av anonyma kursvärderingar i enkätform.

Projektet ansvarar för att lansera ett verktyg integrerat i Canvas som förenklar genomförandet av anonyma kursvärderingar i enkätform. Processen för att sedan använda resultaten från kursvärderingen som underlag för till exempel kursrapporter ansvarar sedan verksamheten för liksom det övriga utvecklingsarbetet kring hur studenternas synpunkter på sin utbildning tillvaratas.

När kommer verktyget till Canvas?

Målsättningen är att verktyget ska vara åtkomligt i kurser i Canvas den 25 oktober 2021. Den 18 oktober kommer medarbetare som hanterar kursvärderingar att kunna ta del av användarguider i Canvasmanualer & information för personal direkt i Canvas. I samband med lanseringen kommer även en FAQ att publiceras för studenter i studenternas Canvasmanualer & information.

Hur skiljer sig verktyget i Canvas åt från befintliga verktyg för genomförande av kursvärderingar?

Verktyget skiljer sig åt från befintliga verktyg vid universitetet för genomförande av anonyma kursväderingar i enkätkorm på ett antal punkter. Några av de viktigaste skillnaderna listas här nedan.

  • Medarbetare kommer åt verktyget direkt i kurserna i Canvas. Det presenteras som en menypost i kursens navigeringsmeny.
  • Medarbetare kan skapa kursvärderingar och ta del av resultaten direkt i Canvas.
  • Kursvärderingen kopplas automatiskt till den aktuella studentgruppen som får tillgång till kursvärderingen direkt i kursen i Canvas.
  • Förinställda e-postutskick går till studenterna. Studenterna kan välja att besvara kursvärderingen direkt från en länk i e-posten eller i kursen i Canvas.
  • Gränssnittet som presenteras i Canvas är avskalat för att förenkla för just genomförande av anonyma kursvärderingar i enkätform.
  • Den som känner sig bekväm med Sunet Survey kan klicka sig ut från Canvas för att komma åt avancerade funktioner.
  • Mallar för olika nivåer i organisationen blir möjliga att administrera för att kunna leverera eventuella förbestämda frågor till kurserna.

Hur påverkas verksamheten?

Hur just din verksamhet påverkas beror på ett antal faktorer. Övriga verktyg som idag används för kursvärderingar i enkätform, till exempel Microsoft Forms för kursvärderingar och Sunet Survey som fristående verktyg, kommer fortfarande att vara tillgängliga. Detta innebär att enskilda medarbetare, grupperingar såsom lärarlag, institutioner, fakulteter, etcetera i lugn och ro kan ta del av användarguider och utbildningar innan val av verktyg genomförs.

Andra sätt att göra studenter delaktiga i kursvärderingsprocessen påverkas inte av införandet av detta verktyg. Utbildningsnämndens kvalitetsutskott anordnar seminarier med syfte att inspirera och sprida goda exempel över fakultetsgränserna. Information om genomförda seminarier, program och presentationer hittar ni på kvalitetsutskottets seminariesida på medarbetarportalen.

Vilket verktyg som bör användas och vilka rutiner som finns för genomförande av kursvärderingar kan också påverkas av till exempel utvecklingsarbete som sker på din fakultet eller institution. Olika fakulteter, institutioner, program och kurser har olika behov. Ibland ligger valet av verktyg med tillhörande rutiner på kursnivå och i andra fall finns interna riktlinjer som medarbetare måste förhålla sig till. Enskilda medarbetare som arbetar med genomförande av kursvärderingar informeras av projektet att vända sig till sin närmaste chef i fall de är osäkra på hur de ska förhålla sig till dessa faktorer.

Vilket användarstöd och support kommer medarbetare att kunna ta del av?

  • Användarguider kommer att tillgängliggöras i Canvasmanualer & information för personal.
  • Utbildningstillfällen kommer att anordnas i samband med lanseringen av verktyget och sedan med jämna mellanrum inom ramen för den normala förvaltningen av verktyget. I vilken grad beror till stor del på efterfrågan.
  • Om behovet av support uppstår kan medarbetare, precis som i andra frågor som rör Canvas, skicka sina supportfrågor till Canvassupporten genom hjälpmenyn i Canvas.
  • Studenterna kommer att ha tillgång till en FAQ i Canvasmanualer & information för studenter och kan vända sig till Servicecenter vid behov av support.

 

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2021-09-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?