Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

ALC-salar (Active Learning Classroom)

Vid Göteborgs universitet finns nu drygt ett dussin lärosalar som är utformade enligt ALC-konceptet (Active Learning Classroom). Dessa salar har runda bord för samarbete samt gemensamma skrivytor (och ofta bildskärmar) till varje bord. Vidare har salarna teknisk utrustning för blended learning. Lärarens placering är normalt i mitten av salen.

Salarna lämpar sig bara för kollaborativa lärandeformer. De passar inte till föreläsningar eller längre genomgångar eller liknande undervisningsformer.

ALC-salar vid Göteborgs universitet

Biomedicinska bibliotekets ALC-salar

Två salar med plats för 24 respektive 30 personer. Det är sex platser vid varje bord med tillhörande whiteboardtavla och storbildsskärm.

Läs mer om biomedicinska bibliotekets ALC-salar

Campus Haga, sal K013

Har plats för 36 studenter, fördelade kring sex bord. Vid varje bord finns en whiteboardtavla på hjul.

Läs mer om Campus Hagas ALC-sal

Campus Linné, Studietorget

Har plats för 84 + 18 studenter, fördelade på 14 + 3 bord. Borden är fördelade på två ytor på olika våningsplan. Till varje bord hör en bildskärm och en whiteboardtavla.

Läs mer om Studietorget vid Campus Linné

Geovetarcentrums ALC-sal

Har plats för 30 studenter, fördelade på fem bord. Till varje bord hör en bildskärm och en whiteboardtavla. Varje bord är utrustat med dator.

Läs mer om Geovetarcentrums ALC-sal

Hälsovetarbacken, sal 4202

Har plats för 36 studenter, fördelade på sex bord. Till varje bord hör en bildskärm och en whiteboardtavla. På Hälsovetarbacken finns även en ALC light-sal (sal 7022).

Läs mer om Hälsovetarbackens ALC-salar

Institutionen för fysik, sal Faraday (F3005)

Har plats för 30 studenter, fördelade kring fem bord. Vid varje bord finns whiteboardtavla och storbildsskärm.

Läs mer om institutionen för fysiks ALC-sal

IT-fakultetens ALC-sal

Salen ligger på plan 2 i hus Patricia. Salen har plats för 42 studenter, fördelade på sju bord. Till varje bord hör en whiteboardtavla på hjul samt en bildskärm. Salen saknar projektor och fast dator, så läraren behöver ha med sin egen bärbara dator.

Läs mer om IT-fakultetens ALC-sal

Pedagogen, sal A1 119

Har plats för 36 studenter, fördelade kring sex bord. Vid varje bord finns en whiteboardtavla och en storbildsskärm.

Läs mer om Pedagogen A1 119

Pedagogen, sal A2 314 (ALC light)

Har plats för 24 studenter, fördelade kring fem bord. Vid varje bord finns en whiteboardtavla.

Läs mer om Pedagogen A2 314 (ALC light)

Pedagogen, sal B2 213

ALC-sal med hybridmöjlighet. Sex runda bord med fast placering, totalt 36 studentplatser. Varje studentbord har tillgång till bildskärm på vägg samt analog whiteboard på hjul.

Läs mer om Pedagogen B2 213

Psykologens ALC-sal

Nio runda bord med sex studenter vid varje, totalt 54 studentplatser. Varje studentbord har tillgång till bildskärm på vägg samt analog whiteboard på hjul. Lärare och studenter använder egen medhavd dator.

Läs mer om Psykologens ALC-sal

Sahlgrenska akademin, sal Tor Bjurström

Totalt 78 studentplatser, varav 12 vid ståbord. Varje grupp har tillgång till egen analog whiteboard respektive egen bildskärm. Salen är anpassad för hybridundervisning, dvs med deltagare online via Zoom.

Läs mer om sal Tor Bjurström

Zoologen, sal 2A

Har plats för 24 studenter, fördelade kring fyra bord. Vid varje bord finns en whiteboardtavla och en TV-skärm.

Läs mer om Zoologens ALC-sal

Nätverk för kollegor

Alla vid Göteborgs universitet är välkomna att delta i Nätverket för aktivt lärande och Active Learning Classrooms.

Läs mer om nätverket

Introduktionsfilmer med Tomas Grysell

I fyra filmer svarar PIL-chefen Tomas Grysell på frågor om Active Learning Classrooms. Vad är ALC och vilken pedagogik lämpar sig i en ALC-sal? Vad är den främsta utmaningen med att arbeta i en ALC-sal? Och hur går vi vidare?

Till filmerna

Workshop om ALC

ALC – en introduktion till rummet och pedagogiken

Boktips

  • Baepler, P. M., Walker, J. D., Brooks, C., Saichaie, K., Petersen, C., & Cohen, B. A. (2016). A guide to teaching in the active learning classroom: history, research, and practice

GU-rapporter

PIL-rapport av Veronica Alfredsson om lärares och studenters upplevelser i Pedagogens ALC-sal:

Alfredsson, Veronica. (2017). Rum för aktivt lärande. Lärares och studenters upplevelser av undervisning i Göteborgs universitets första Active Learning Classroom. PIL-rapport 2017:01

Rapport av Veronica Alfredsson om arbetet med Biomedicinska bibliotekets ALC-salar:

Med studenten i centrum. Vår process mot förnyad pedagogisk metod och utformning av undervisningssalar (ALC)

Rapporter från PIL-projektet Rum för aktivt lärande (ALC), ett delprojekt inom projektet Infrastruktur för nätburen undervisning och blended learning (INU):

Delrapport 2 (Svante Eriksson & Bengt Petersson, hösten 2016)

Delrapport 1 (Tomas Grysell, våren 2016)

Länkar

An Active Student Participation Companion av Sanna Barrineau, Alexis Engström och Ulrike Schnaas (Uppsala universitet 2019)

Snabbval

PIL-enhetens kontaktperson för ALC-salar

Torbjörn Fraenckel
E-post: torbjorn.fraenckel@gu.se

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2022-04-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://pil.gu.se/resurser/alc-salar/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fpil.gu.se%2Fenglish%2Fresources%2Falc%2F%3Fprint%3Dtrue%26languageId%3D100001
Utskriftsdatum: 2022-10-05