Alfredsson, V., Asker, N., Backman, C., & Uhnoo, S. (2022). Använd rummet: Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärsalar. Lund. En bok med en mängd konkreta exempel på uppgifter som bland annat lärare vid Göteborgs universitet har genomfört i sin undervisning för att utnyttja aktivt lärande och ALC-salar.
Baepler, P. et al. (2016). A guide to teaching in the Active Learning Classroom: History, research, and practice. Stylus. Chapter 5: Assignments and activities and Chapter 6: Managing student groups.
Petersen, C. I., & Gorman, K. S. (2014). Strategies to address common challenges when teaching in an Active Learning Classroom. New Directions for Teaching and Learning, 2014(137), 63-70. https://doi.org/10.1002/tl.20086
Scoville, C. (2018). Multimodalities multiplied: Teaching comics in an Active Learning Classroom. Pedagogy, 18(3), 540-546. Chester Scoville undervisar om tecknade serier vid University of Toronto. Han beskriver hur han arbetat både i en traditionell lärosal och i ett Active Learning Classroom med samma kurs och resonerar kring skillnaderna och vad det är som tillförs genom att arbeta i en ALC-sal. https://doi.org/10.1215/15314200-6936956
På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?