Här får du tips och förslag från kollegor från olika fakulteter vid Göteborgs universitet. Saker som kan vara bra att tänka på och konkreta förslag för att komma igång.
Det finns också artiklar och webbsidor med tips och idéer, dem hittar du här: Lästips och länkar om ALC
Effekten av att arbeta med aktivt lärande och att använda ALC-salen som förstärkare för den effekten gör att det är väl värt ett försök eller två. Självklart kan man alltid stöta på svårigheter, men det finns gott om inspiration att hämta, både på dessa sidor och i de resurser som vi tipsar om. Du kan också gå med i Nätverket för aktivt lärande och ALC för att träffa andra vid GU som utforskar dessa arbetssätt.
Några av de utmaningar som man som lärare behöver hantera i ALC-salen är att:
Pia Köhlmyr hälsar: Var inte rädd – våga pröva! Känner du dig osäker så gå till salen och testa innan.
Några kan känna tveksamhet inför att arbeta i ALC-salen för att den är utrustad med så mycket teknik. Pia Köhlmyr reflekterar över om man faktiskt måste kunna behärska all teknik i salen för att använda den:
Christel Backman och Sara Uhnoo har kursintroduktion i ALC-salen. Här delar de med sig av några råd om hur du på ett enkelt sätt kan skapa trygghet för studenterna i ALC-salen:
Christopher Holmberg examinerar i ALC-sal och beskriver här några saker som är bra att tänka på innan man börjar, t ex att struktur är viktigt och att det är bra att ha en genomtänkt form för hur bedömningen ska ske, så att den kan ske individuellt trots att examinationen genomförs i grupp:
Torbjörn Fraenckel
E-post: torbjorn.fraenckel@gu.se
Workshoppen "ALC - en introduktion till rummet och pedagogiken" ges på begäran.