Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Flipped classroom

Modellen flipped classroom innebär att studenterna tar del av filmade föreläsningar eller annat material i förväg. Tiden i klassrummet kan då användas för att arbeta med innehållet på annat vis.

Flipped classroom kallas ibland omvänt, inverterat eller flippat klassrum.

Seminarium om flipped classroom

Vad innebär egentligen Flipped classroom? Finns det belägg för de argument som ofta lyfts som utgångspunkt för att arbeta enligt denna modell? Hur gör man om man själv vill arbeta på detta sätt? Under seminariet fördjupar vi oss i den pedagogiska modellens möjligheter och begränsningar.

Läs mer om seminariet

Flipped Classroom: En personlig reflektion (med Johan Magnusson)

Företagsekonomiska institutionen tillämpade metodiken flipped classroom vid genomförandet av en masterskurs. Genom att utnyttja föreläsningstillfällen till diskussion om på förhand inspelade lektioner blev kursen ett rejält lyft både för läraren och studenterna. Istället för korvstoppning skapades en experimentverkstad med modellutveckling och problemlösning. (Inspelning från november 2014.)

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-01-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?