Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hybridundervisning (campus och distans på samma gång)

Med anledning av Corona kommer vissa delar av universitetets kurser och program att hållas som hybridundervisning. Detta innebär föreläsningar och seminarier där studenter kan delta i diskussionen antingen på distans eller på campus, synkront.
    För en lärare som samtidigt ska hantera såväl studenter på distans som studenter i lokalen innebär det en del utmaningar för att få undervisningen att fungera.

Ljudet är en av de viktigaste sakerna att tänka på vid hybridundervisning. Om hybridundervisning ska bli meningsfull måste allt som sägs på campus också kunna uppfattas av dem som deltar på distans. Under föreläsningar brukar detta fungera bra, men om även studenterna ska kunna höra varandra behöver det finnas mikrofoner i salen. Inom Campusservice på respektive fakultet finns god kunskap om AV-tekniska lösningar – ta hjälp av dem vid behov! Kontakt: support@gu.se eller ank. 2020.

Några allmänna råd och tips

  • Skapa ett zoom-möte dit distansdeltagarna kan ansluta.
     
  • Som lärare bör du tänka på att hela tiden vara synlig för studenterna på distans. Därför måste du tänka på var du ställer kameran och var du själv kan röra dig i rummet. Om du inte syns i bild måste du vara noggrann med att berätta för distansstudenterna vad du gör.
     
  • Planera var kameran ska stå. Ofta är det bra att täcka in en stor del av rummet, så att du som lärare kan röra dig mera och att studenterna om möjligt kan se varandra.
     
  • Kontrollera att du som föreläsare syns bra via kameran, så att du inte står i motljus till exempel.
     
  • Starta Zoom-rummet i god tid, så att deltagare på distans kan gå in och testa sina kameror och sitt ljud.
     
  • Om du ska visa en presentation (powerpoint), dela denna via delad skärm (Share screen) i Zoom.
     
  • Vid hybridundervisning uppstår lätt en situation där campusdeltagare har större möjligheter att vara delaktiga i undervisningsaktiviteterna än distansdeltagare. Därför bör du som lärare i förväg noga tänka igenom hur distansstudenterna kan uppmuntras att vara aktiva och delta i pågående aktiviteter.
     
  • Använd Mentimeter för lära-känna-övningar och för att stämma av studenternas åsikter och synpunkter. Läs mer om Mentimeter
     
  • Om du ska ha föreläsningar och seminarier med grupparbeten eller bikupor kan det vara bra att mixa grupperna så att campus- och distansdeltagare blandas och lär känna varandra. Detta förutsätter att du eller studenterna kan skapa breakout rooms i Zoom och att grupperna kan placeras så att de inte stör varandra.
     
  • Börja föreläsningen/seminariet med att själv testa och låta deltagarna testa att ljudet fungerar. Kolla även kameran och försök göra så att distans- och campusdeltagare kan se varandra, åtminstone inledningsvis. Under föreläsningen är det förstås föreläsaren som ska vara i bild.
     
  • Diskutera och kom överens med studenterna på distans om de förväntas synas i bild under diskussionerna. Be studenterna att logga in i Zoom och lägga in en stillbild på sig själva som syns när kameran inte är aktiv.
     
  • Klargör hur studenter på distans ska göra när de vill ställa frågor. Ska de skriva i chatten? Räcka upp handen i Zoom eller hojta till för att få uppmärksamhet?
     
  • Om du själv sitter på distans och föreläser i Zoom kan du som värd (host) i Zoom välja inställningen ”Spotlight” för din kamerabild (de tre prickarna) vilket sätter din kamerabild i fokus.
     
  • Utse en moderator (kollega eller student) som kan ha fokus på distansdeltagarna och hjälpa dem att ställa frågor. Det kan till exempel vara att uppmärksamma en lyft hand eller frågor som ställs i chatten.
     
  • Tänk på att lägga ut mikrofoner till de studenter som befinner sig på campus, så att de studenter som är på distans kan höra de frågor och kommentarer som sägs i rummet.
     
  • Om inte mikrofoner används så kan frågor som ställs i rummet behöva upprepas av dig som lärare, så att även distansdeltagare kan hänga med i diskussionen.
     
  • Ta ställning till om du vill spela in din presentation under Zoom-mötet så att deltagare som har förhinder ska kunna se den i efterhand. Kom ihåg att i så fall informera om att föreläsningen spelas in, och ”pausa” inspelningen om så krävs för att undvika att studenter i salen kommer med i bild. Deltagare på distans kan välja att stänga av sin bild i Zoom. 

Olika salar har olika tekniska förutsättningar

  • Olika lärosalar har olika förutsättningar för att hantera ljud och bild. Om det finns röstförstärkning i salen (mikrofoner och högtalare) går det ibland att koppla dessa till Zoom, i alla fall högtalarna, men inte alltid. Ibland får man som föreläsare hantera dubbla system, en mikrofon för salen och en för Zoom.
     
  • Om det finns kamera i salen kan den ibland kopplas till Zoom (exempel nyinstallerade salar på Humanisten) men oftast inte – då får man använda kameran i en bärbar dator eller koppla in en extern webbkamera.
     
  • I en ”vanlig” undervisningslokal finns oftast en projektor som kan kopplas in till din bärbara dator och en högtalare så att det som sägs av deltagare på distans kan höras ut i salen. Du startar Zoom i din egen dator och projicerar Zoom-rummet till salens projektor.
     
  • För att campusdeltagare ska höras av distansdeltagare krävs att mikrofoner används. Bäst förutsättningar för att få diskussioner att fungera är att använda Mobil ljudutrustning i rummet. Läs mer om den mobila utrustningen här. Vid behov, kontakta Helpdesk (support@gu.se eller ank. 2020).
     
  • I universitetets Videosalar finns teknik för videomöten men det går också att koppla samman den med ett Zoom-möte. På så sätt kan befintlig teknik användas både i salen och i Zoom. Läs mer om videosalarna här. Vid behov, kontakta Helpdesk (support@gu.se eller ank. 2020).
     
  • Universitetets ALC-salar är byggda för interaktivitet på campus och lämpar sig mindre bra för distansundervisning. Rummen kan vara lite olika utformade, så det bästa är att prova på plats vad som fungerar. Om du ska genomföra hybridundervisning i en ALC-sal kan en möjlighet vara att koppla in en bordsmikrofon/högtalare till Zoom-datorn för att deltagare på campus och deltagare på distans ska kunna höra varandra.
     
  • AV-tekniker på respektive campusområde kan ge support och mer information om lokala förhållanden. Kontakt: support@gu.se eller ank. 2020.

 

Snabbval

PIL:s webbinarier

Zoom-café om distansundervisning
- ställ frågor om Zoom och bolla idéer kring distansundervisning (exempelvis examination).
Datum och tid: Alla vardagar 9.00–12.00.
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/271460725

Webbinarium: Kom igång med Zoom
Ett återkommande webbinarium där de vanligaste funktionerna i Zoom presenteras.
Datum och tid: Måndag 28 sept 15–16.
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/66942327249?pwd=dUdGdUFIYVBCQmpsS0RjWnNGR2pPZz09

Fler webbinarier
Information om alla aktuella PIL-webbinarier hittar du i kalendern på PIL-webbens startsida.

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?