Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att undervisa på distans

Här hittar du information och tips om hur du som lärare kan tänka när du ska undervisa på distans. Göteborgs universitet har en rad digitala verktyg som du kan ta hjälp av.

Att ställa om sin undervisning från campus till distans kan vara en stor utmaning, särskilt på kort sikt. Här nedan kan du få råd och stöd utifrån de behov du har just nu.

Fem snabba tips

Tips och råd till dig som ska gå över till undervisning på distans

Att hålla föreläsning på distans

Om du har planerat att hålla föreläsningar i din campuskurs finns det två sätt att lösa detta på distans. Du kan välja att streama föreläsningen live med ett videomötesverktyg (förslagsvis Zoom), vilket innebär att dina studenter är med och deltar i föreläsningen samtidigt som du håller den. Denna variant pratas oftast om i termer av synkron undervisning. Du kan också välja en asynkron lösning för din föreläsning. Då spelar du in din föreläsning i förväg och gör filen tillgänglig för dina studenter som sedan kan titta eller lyssna på den i sin egen takt. En mellanvariant är en synkron föreläsning som spelas in och görs tillgänglig för studenterna i efterhand.

Zoom – universitetets videomötesverktyg

Med videomötesverktyget Zoom kan du hålla videomöten och undervisa på distans.

Läs mer om Zoom för undervisande personal

Webbinarier och Zoom-caféer

Kom igång med Zoom är ett återkommande webbinarium där de vanligaste funktionerna i Zoom presenteras. I PIL-enhetens Zoom-café kan du ställa frågor om Zoom och bolla idéer kring distansundervisning. Se information i högerspalten (eller längst ner om du använder mobil eller platta).

Beställning av Zoom-konto för gästlärare

Här kan du beställa ett tillfälligt konto för gästlärare som behöver använda Zoom och som saknar x-konto

Hybridundervisning (campus och distans på samma gång)

Med anledning av Corona kommer vissa delar av universitetets kurser och program att hållas som hybridundervisning. Detta innebär föreläsningar och seminarier där studenter kan delta i diskussionen antingen på distans eller på campus, synkront.

Läs mer om hybridundervisning

Examination på distans

Råd och rekommendationer till dig som måste anpassa dina examinationer på grund av covid-19

Frågor och svar

Läs mer om verktyg och arbetssätt

 

  • Kommunikationen med studenter

    Information och tydlig kommunikation med dina studenter är viktigt om förutsättningarna för att bedriva undervisning förändras. Dels för att informera om hur ni ska mötas digitalt framöver, dels för att de ska känna sig trygga i att veta vad det är som förväntas av dem. Att studera på distans kan vara något helt nytt för dem, liksom för dig som undervisar.

    Ett tips är att öppna upp ett diskussionsforum i Canvas för frågor om kursen. Där kan studenter ställa frågor som kan besvaras av såväl lärare som andra studenter.

  • Spela in filmer och publicera dem

    Ett alternativ till att hålla en föreläsning via videomötesverktyg kan vara att du som lärare spelar in dig själv och lägger upp inspelningen i Canvas. För din egen skull: håll nere kraven på "perfektion". När studenterna har tittat på filmen kan ni tillsammans använda diskussionsforum i Canvas som en plats för diskussion och frågor.

    Spela in film i GU Play

    I universitetets filmtjänst GU Play kan du göra enklare inspelningar. Du kan även ladda upp inspelningar som du har gjort i andra verktyg. Inspelningarna kan sedan publiceras i Canvas.

    Läs mer om hur du gör för att använda GU Play

    Spela in film i Zoom

    I Zoom kan du göra inspelningar där du delar din skärm och pratar. Inspelningen kan sedan laddas upp i GU Play och därefter publiceras i Canvas (se ovan).

    Läs mer om Zoom

    Så här gör du en inspelning i Zoom

    Gör film av din Powerpoint-presentation

    Instruktionsfilm om hur man spelar in berättarröst i Powerpoint och sparar som video

    Beställningar av föreläsningsinspelningar via Medieteknik

    Medieteknik erbjuder stöd för undervisande personal som behöver spela in sina föreläsningar. För mer information om vad som erbjuds och hur du lägger en beställning, se Medietekniks webbsida:

    Studioföreläsning

  • Spela in berättarröst i Powerpoint och spara som video

    Här hittar du en kort instruktionsfilm om hur man spelar in berättarröst i Powerpoint och sparar som video. Av och med Mattias von Feilitzen.

  • Inspelningsrum

    Vid de flesta fakulteter finns inspelningsrum som är bokningsbara för personalen. Dessa rum är planerade och utrustade så att lärare på egen hand kan spela in föreläsningar och andra typer av enklare produktioner.

    Information om inspelningsrummen och hur man bokar dem samt instruktioner

  • Grupparbete på distans

    Nätet ger möjligheter för studenter att arbeta med en gemensam uppgift, till exempel en gemensam text eller arbetsyta. Det finns möjlighet att arbeta i realtid (synkront) och då har man möjlighet att komma i omedelbar kontakt med dem som ingår i gruppen. Det kan ske genom en chat eller en videokanal. Om man istället arbetar asynkront, det vill säga inte samtidigt, utan låter var och en bidra inom en viss tidsram, ger det möjlighet till reflektion. Det finns rika möjligheter att ge återkoppling om man arbetar via nätet, eftersom man kan infoga kommentarer i form av ljud, text eller video.

    Grupparbete via Canvas

    Du kan ge studenterna en digital samarbetsyta genom att skapa grupper i Canvas. Studenterna får då tillgång till funktioner för att dela filer, skapa innehållssidor, diskutera i forum och initiera videomöten. Det är även möjligt att skapa Uppgifter som en grupp kan lämna in gemensamt. 

    Studenterna hittar till sina ytor för kollaboration genom kursens navigeringsmeny > Personer. De ser även vilken grupp de tillhör på kursens startsida och i sin globala navigeringsmeny > Grupper.

    Läs mer om grupper i Canvas här

    Läs mer om gruppuppgifter här 

    Grupparbete via Padlet

    Se rubriken "Padlet – ett verktyg för samarbete" längre ner på sidan.

  • Diskussionsforum i Canvas

    Funktionen Diskussioner i Canvas kan användas för att möjliggöra ett aktivt deltagande hos studenterna. Förutom att skriva och kommentera i diskussionsforum kan studenterna via verktygsfältet använda en inspelningsfunktion. Det gör att deras mikrofon och webbkamera startar och de kan prata in kommentarer som automatiskt sparas som en mediefil i forumet. Självklart kan även du som lärare använda samma funktion och ge muntliga instruktioner samt kommentarer.

    Här hittar du mer information om diskussionsforum i Canvas

    En enkel sökning på ordet Discussions i Canvas globala community ger sökträffar på mycket information om funktionen.

  • Anslag i Canvas

    Det är bra att bestämma hur ni kommer att informera studenterna om situationen och att även tala om för studenterna var de kan förvänta sig att hitta den informationen framöver. Var konsekventa i ert sätt att informera. Då minskar risken att studenter upplever att de missat viktig information.

    Ett sätt att kommunicera information till studenter i en kurs är att använda funktionen Anslag i Canvas. Be även studenterna kontrollera så att de har bevakning av de anslag som publiceras i kursen. Då får de en notifiering till sin e-post så snart anslag läggs ut. Inställningen för notifieringar hittas via Konto i den globala menyn inne i Canvas > Aviseringar.

    Som lärare kan du med fördel även visa de senaste meddelandena på startsidan i kursen. Det gör du genom att inne i kursen i Canvas klicka på Inställningar > Kursinformation > Fler alternativ (längst ner på sidan) > och bocka i valet Visa senaste anslag på kursens startsida.

  • Peer learning och formativa aktiviteter

    Peer learning

    Peer learning (ibland kallat kamratlärande på svenska) är en pedagogisk strategi där studenterna lär av varandra genom att utbyta kunskap, idéer och erfarenheter. Exempel på peer learning-aktiviteter är diskussionsseminarier, studiegrupper, samarbetsprojekt och laborationer.

    Läs mer om peer learning på distans (texten finns för närvarande bara på engelska)

    Formativa aktiviteter

    Merparten av det lärande som sker på campus kan även ske online. Bytet av kanal innebär dock att de flesta processer tar längre tid, och det blir extra viktigt för läraren att hålla ett öga på studenternas lärande under kursens gång. Vilka aktiviteter som lämpar sig bäst beror bland annat på typen av innehåll och gruppens storlek. Aktiviteterna kan vara synkrona (ske i realtid) eller asynkrona.

    Läs mer om synkrona formativa aktiviteter (text på engelska)

    Läs mer om asynkrona formativa aktiviteter (text på engelska)

  • Alternativ till campusbaserade laborationer

    PIL har fått lov av Chalmers att publicera deras tips om hur man som lärare kan hitta alternativ till campusbaserade laborationer. De föreslagna metoderna är i första hand lämpliga för laborationer med syftet att understödja eller komplettera lärandet i en given kurs, dvs inte för laboratorieövningar som utgör kärnan i en kurs.

    Läs mer om alternativ till campusbaserade laborationer (texten finns för närvarande bara på engelska)

  • Padlet - ett verktyg för samarbete

    Padlet är ett sätt att göra studenterna delaktiga genom att erbjuda en samarbetsyta online. Verktyget är kostnadsfritt.

    Till Padlets webbplats

    Under och efter din undervisning i t ex Zoom vill du kanske ge studenterna möjlighet att samarbeta online. Padlet kan användas till att samla och dela tankar och resurser i en studentgrupp under pågående undervisning. Studenter kan också använda Padlet för att samarbeta efter undervisningen.

    Introduktion till hur du kan använda Padlet (från the University of Queensland)

    En yta där du kan testa Padlet

  • Skapa samhörighet online

    Vid övergång till nätbaserad undervisning tenderar många av de sociala kontakter mellan lärare och studenter som sker naturligt vid campusundervisning att gå förlorade. För att skapa och upprätthålla social samhörighet online är det viktigt att inkludera undervisningsmoment där studenter och lärare möts och interagerar, vilket kan ske både synkront och asynkront.

    Vid kursstart kan du som lärare spela in en video där du presenterar dig själv och lägga ut videon i Canvas. Be sedan studenterna att göra detsamma. De studenter som inte vill eller har möjlighet att spela in en video kan skriva en kort presentation eller spela in en ljudfil. Under kursens gång kan seminarier och gruppövningar arrangeras synkront via ett videomötesverktyg (t.ex. Zoom), eller asynkront via diskussionsforum i Canvas. Kamratgranskning av uppgifter kan göras i form av video- eller ljudinspelningar vilket kan skapa en större "närvarokänsla" än enbart textbaserad kommunikation.

    Det är också viktigt att du som lärare är aktiv i kursen och kommunicerar med studenterna och ger återkoppling på det som de arbetar med via exempelvis notiser/anslag, inlägg i diskussionsforum och e-post.

    För att främja ett gott samarbetsklimat kan du som lärare uppmuntra studenterna att skapa "sociala kontrakt" där de gemensamt kommer överens om hur de ska samarbeta och kommunicera. Det kan också vara en god idé att regelbundet följa upp studenternas samarbeten och kommunikation (t.ex. inlägg i diskussionsforum) för att säkerställa att de upprätthåller ett gott samtalsklimat där alla känner sig trygga och delaktiga.

    Försök att föregå med gott exempel genom att "ange tonen" i kommunikationen med studenter. Är det t.ex. OK att skriva som man talar i ett diskussionsforum som används för litteraturanalys etcetera eller förväntas studenten använda ett akademiskt språk?

    Mer om social interaktion och samhörighet online

    Film av Alastair Creelman, specialist på e-lärande vid Linnéuniversitetet:

    Social närvaro, tysta elever och vikten av blended learning (YouTube)

  • Tillgänglig undervisning och pedagogiskt stöd på distans

    Undervisning och examinationer ska vara tillgängliga och inkluderande för alla studenter även under den rådande situationen med covid-19. Anpassningar för den enskilda studenten kan behöva göras.

    Verksamheten för pedagogiskt stöd pågår på distans. Studenter med varaktig funktionsnedsättning kan som vanligt ansöka om pedagogiskt stöd via Nais, genomföra samtal med samordnare och få besked med rekommendationer och/eller beslut om pedagogiskt stöd. Studenter uppmuntras föra en dialog med sin institution och kursansvarig lärare gällande stödet.

    Det är viktigt att du som kursansvarig lärare uppmanar studenter att höra av sig till dig och meddela sina behov av anpassningar och pedagogiskt stöd i aktuell kurs.

    Exempel på pedagogiskt stöd vid distansundervisning

    • Få tillgång till föreläsningsmaterial i förväg, t.ex. Powerpoint-presentationer och texter
    • Anteckningsstöd
    • Tillåt inspelning av live-föreläsning i Zoom (i ljud och bild/ljudformat för eget bruk)
    • Förlängd tid vid examinationer
    • Anpassad examinationsform
      – Muntlig examination via Zoom (utökade skriftliga examinationer kan vara utmanande)
      – Dela upp examination i två eller fler tillfällen
    • Mentorstöd på distans

    Exempel på generell tillgänglighet vid distansundervisning

    • Erbjud flera muntliga "frågestunder" med kursansvarig lärare via Zoom.
    • Skapa en tydlig struktur och organisation av kursmaterialet i Canvas.
    • Ge tydliga läsanvisningar och instuderingsfrågor för att underlätta studenters självstudier.
    • Dela upp föreläsningar via Zoom i fler, korta föreläsningspass.
    • Lägg in pauser under föreläsningar och seminarier via Zoom.
    • Inspelade föreläsningar i förväg gör det möjligt för studenterna att använda materialet flera gånger.
    • Undertexta inspelade föreläsningar – undertextning är bra för många studentgrupper och kan vara nödvändigt för att en döv eller gravt hörselnedsatt student ska tillgodogöra sig undervisningen.
    • Tydliggör roller och turtagning vid digitala grupparbeten och gruppdiskussioner.
    • Tipsa om språkhandledning via enheten för akademiskt språk (ASK).
    • Tipsa om service för studenter med läsnedsättning på distans via Universitetsbiblioteket.
    • Tipsa om de stödprogram som alla studenter kan ladda ner via Studentportalen, t.ex. talsyntes som läser upp text på svenska och engelska och extra rättstavningsprogram.

    Lärare och administrativ personal som har funderingar över hur anpassningar kan genomföras är välkomna att kontakta samordnare via pedagogisktstod@gu.se.

    Läs mer om pedagogiskt stöd i Studieadministrativa handboken: Pedagogiskt stöd

  • Inspelade webbinarier om distansundervisning

    Att gå över till nätbaserad undervisning – möjligheter och fallgropar

    Utifrån många års erfarenhet av nätbaserad undervisning presenterar Mattias von Feilitzen möjligheter och fallgropar med denna undervisningsform.

    Att gå över till nätbaserad undervisning – möjligheter och fallgropar (GU Play)

    Möjligheter för interaktivitet i Canvas

    PIL-enheten presenterar ett axplock av funktioner i Canvas som kan användas för att stödja studentinteraktivitet på distans. Bland annat pratar vi om diskussionsforum, chatt, gruppytor och samarbetsdokument.

    Möjligheter för interaktivitet i Canvas (GU Play)

    Switching from DISA to home exam on Canvas – a "Multiple Choice" examination form. Challenges and Opportunities.

    Olgerta Tona and Jonas Ivarsson from the department of applied IT talk about the challenges that they faced when switching from a DISA platform to a home exam on Canvas. They share their reflections and key insights as well as provide a quick overview about Canvas capabilities in supporting multiple choice exams.

    Switching from DISA to home exam on Canvas (GU Play)

    Digital examination på distans

    Mattias von Feilitzen berättar om sina erfarenheter av att examinera i distanskurser och ger exempel på olika examinationsformer han använt, t ex videopresentationer och wikis. Maia Andreasson talar om hur vi via Canvas och Zoom ska kunna examinera sådant som vanligen lämpar sig bäst för salstentamen.

    Digital examination på distans (GU Play)

    Omställningen till distansundervisning – vad har vi lärt oss?

    Lärare, studenter och ledning delar och diskuterar erfarenheter av att undervisa och studera på distans. Från den 9 juni 2020.

    Omställningen till distansundervisning – vad har vi lärt oss? (GU Play)



  • Känsliga uppgifter och GDPR
     

  • Känsliga uppgifter vid distansarbete

    Känsliga uppgifter vid distansarbete

    Vi är just nu i en unik situation som inte kunde förutses, och vi måste göra det bästa av situationen. Som organisation får vi använda de verktyg vi har tillgängliga för distansarbete för att hålla verksamheten igång.

    Man ska vara medveten om att vår vanliga kontors-IT, som dock är säkra applikationer, inte lever upp till de extra hårda kraven som exempelvis Datainspektionen ställer för hantering av känsliga personuppgifter. Ett exempel är att vi inte ännu har stark autentisering för dessa system. I nu rådande situation måste vi dock göra allt vi kan för att hålla vår verksamhet igång, så alla verktyg GU tillhandahåller får användas, dock ska detta göras med yttersta försiktighet.

    Tänk på att:

    • Använda de verktyg som GU tillhandahåller
    • Använd endast av GU tillhandahållen dator för arbete i tjänsten
    • All lagring av känslig information ska ske på GU:s servrar
    • Spela aldrig in videsamtal eller telefonsamtal där känsliga uppgifter kan förekomma
    • Att föra en logg över de tillfällen då normala rutiner har frångåtts på grund av den rådande situationen
    • Se till att datorns brandvägg och antivirusprogram är uppdaterade
    • Se till att din arbetsplats är säker så att eventuell överhörning av samtal och möjlighet för obehörig att läsa över axeln minimeras
    • Om känslig information måste skickas via exempelvis e-post använd filkrypteringsverktyget 7-zip och meddela lösenordet via en annan kanal, exempelvis som sms
    • Var uppmärksam på spridning av falsk information via mail och sociala medier
    • Se upp för bedrägeri-mail; just nu ser vi en global ökning av så kallade phishing-mail med corona/covid-19 tema
  • Känsliga uppgifter vid distansundervisning

    Känsliga uppgifter i distansundervisning

    I de flesta fallen hanteras inte känsliga uppgifter i undervisningen. Om hantering av känsliga uppgifter förekommer i undervisningen gäller följande rekommendationer:

    För undervisande personal gäller reglerna ovan som rör distansarbete i allmänhet, med tillägget att undervisande personal ansvarar för att hjälpa studenter med behov att hantera känslig information göra det på ett så säkert sätt som möjligt.

    För studenter som hanterar känsliga uppgifter, exempelvis läkar- och sjuksköterskestudenter, gäller att de i första hand ska använda sig av exempelvis ansvarig regions verktyg, om det är en möjlighet.

    I första hand ska Zoom användas för videosamtal. Var uppmärksam på att känslig information även kan förekomma i detta sammanhang och ska hanteras med försiktighet.

    Lagring av studentarbete där känsliga uppgifter kan förekomma ska ske på GU:s servrar. Som undervisande personal är det er uppgift att guida studenterna rätt: Lagring och dokumenthantering

    Uppmana studenterna att föra en logg över alla tillfällen då känslig information hanterats, med datum, tid, typ av information, namn på individer (om tillämpligt), vilket IT-stöd som använts, var data lagrats. Denna logg ska, när vi återgår till det normala skickas till ansvarig lärare eller handledare.

    Dessa rekommendationer kan komma att ändras då vi får in mer information, så se till att läsa aktuell information på Medarbetarportalen regelbundet.

  • GDPR och dataskydd

    Dataskydd och GDPR

    Tänk på att video- och röstinspelningar utgör personuppgifter och därför måste hanteras i enlighet med GDPR.

    Om du väljer att spela in en videoföreläsning behöver du informera deltagarna om att du spelar in.

    Du ska bara spela in möten om det verkligen är nödvändigt för att utföra en arbetsuppgift och inte bara för att det kan ”vara bra att ha”.

    Om du väljer att spela in en videoföreläsning eller om det av något skäl är nödvändigt att spela in ett möte behöver du informera deltagarna om att du spelar in. Berätta:

    • varför du ska spela in
    • vad du ska göra med inspelningen
    • hur länge den ska sparas
    • om du ska dela inspelningen med någon annan

    Vänligen notera att vårt IT-stöd endast får användas för information upp till klass två, det får med andra ord inte användas för känsliga personuppgifter. Om ingen annan lösning finns än att använda vårt IT-stöd för hantering av känsliga personuppgifter måste detta rapporteras till, och godkännas av, närmsta chef.

    Mer om GDPR, distansundervisning och examination på distans i den studieadministrativa handboken

    Datainspektionens vägledning för digital undervisning

Snabbval

PIL:s webbinarier

Zoom-café om distansundervisning
- ställ frågor om Zoom och bolla idéer kring distansundervisning (exempelvis examination).
Datum och tid: Alla vardagar 9.00–12.00.
OBS! Caféet är stängt 17 december samt under perioden 21 december – 6 januari.
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/271460725

Webbinarium: Kom igång med Zoom
Ett återkommande webbinarium där de vanligaste funktionerna i Zoom presenteras.
Datum och tider: Tisdag 12 jan kl 10–11, torsdag 14 jan kl 15–16, måndag 25 jan kl 13–14, onsdag 10 feb kl 9–10.
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/66942327249?pwd=TjZMWk5uVUV2b3hOQ2JmRWJTOCtqUT09

Fler webbinarier
Information om alla aktuella PIL-webbinarier hittar du i kalendern på PIL-webbens startsida.

Canvassupport & stöd

Manualer och information om hur du jobbar i Canvas vid Göteborgs universitet

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-08-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?