Strukturerad information och tydlig kommunikation med dina studenter är viktigt i distansutbildning. Eftersom det är mer ovanligt att möta studenter synkront jämfört med i campusutbildning är det avgörande att den information som läggs ut på Canvas är tydlig och konsekvent. Det är också viktigt att ha genomtänkta kommunikationsvägar för att undvika osäkerhet hos studenter om hur de kan nå dig. Att studera på distans kan vara något helt nytt för dem.
Ett tips är att öppna upp ett diskussionsforum i Canvas för frågor om kursen. Där kan studenter ställa frågor som kan besvaras av såväl lärare som andra studenter.
Ett alternativ till att hålla en föreläsning via videomötesverktyg kan vara att du som lärare spelar in dig själv och lägger upp inspelningen i Canvas. För din egen skull: håll nere kraven på "perfektion". När studenterna har tittat på filmen kan ni tillsammans använda diskussionsforum i Canvas som en plats för diskussion och frågor.
I universitetets filmtjänst GU Play kan du göra enklare inspelningar. Du kan även ladda upp inspelningar som du har gjort i andra verktyg. Inspelningarna kan sedan publiceras i Canvas.
Läs mer om hur du gör för att använda GU Play
I Zoom kan du göra inspelningar där du delar din skärm och pratar. Inspelningen kan sedan laddas upp i GU Play och därefter publiceras i Canvas (se ovan).
Spela in video i Zoom (instruktionsvideo)
Läs mer om Zoom för undervisande personal
Recording with Zoom (information hos Zoom Help Center)
Tips och råd för dig som ska spela in dig själv i Zoom eller GU Play
Instruktionsfilm om hur man spelar in berättarröst i Powerpoint och sparar som video
Medieteknik erbjuder stöd för undervisande personal som behöver spela in sina föreläsningar. För mer information om vad som erbjuds och hur du lägger en beställning, se Medietekniks sidor i Medarbetarportalen: Studioföreläsning
I GU Play finns ett verktyg för maskinell textning av filmer, något som underlättar för Göteborgs universitet att följa den nya lagstiftningen om tillgänglighet. Läs mer om maskinell textning
Ytterligare information om tillgänglighetsanpassning av film hittar du på Medietekniks sidor i Medarbetarportalen: Tillgänglighetsanpassa film
Här hittar du en kort instruktionsfilm om hur man spelar in berättarröst i Powerpoint och sparar som video. Av och med Mattias von Feilitzen.
Vid de flesta fakulteter finns inspelningsrum som är bokningsbara för personalen. Dessa rum är planerade och utrustade så att lärare på egen hand kan spela in föreläsningar och andra typer av enklare produktioner.
Information om inspelningsrummen och hur man bokar dem samt instruktioner
Nätet ger möjligheter för studenter att arbeta med en gemensam uppgift, till exempel en gemensam text eller arbetsyta. Det finns möjlighet att arbeta i realtid (synkront) och då har man möjlighet att komma i omedelbar kontakt med dem som ingår i gruppen. Det kan ske genom en chat eller ett mötesverktyg som Zoom. Om man istället arbetar asynkront, det vill säga inte samtidigt, utan låter var och en bidra inom en viss tidsram, ger det möjlighet till reflektion. Det finns rika möjligheter att ge återkoppling om man arbetar via nätet, eftersom man kan infoga kommentarer i form av ljud, text eller video.
Du kan ge studenterna en digital samarbetsyta genom att skapa grupper i Canvas. Studenterna får då tillgång till funktioner för att dela filer, skapa innehållssidor, diskutera i forum och initiera videomöten. Det är även möjligt att skapa Uppgifter som en grupp kan lämna in gemensamt.
Studenterna hittar till sina ytor för kollaboration genom kursens navigeringsmeny > Personer. De ser även vilken grupp de tillhör på kursens startsida och i sin globala navigeringsmeny > Grupper.
Läs mer om grupper i Canvas här
Se rubriken "Padlet – ett verktyg för samarbete" längre ner på sidan.
Funktionen Diskussioner i Canvas kan användas för att möjliggöra ett aktivt deltagande hos studenterna. Förutom att skriva och kommentera i diskussionsforum kan studenterna via verktygsfältet använda en inspelningsfunktion. Det gör att deras mikrofon och webbkamera startar och de kan prata in kommentarer som automatiskt sparas som en mediefil i forumet. Självklart kan även du som lärare använda samma funktion och ge muntliga instruktioner samt kommentarer.
Här hittar du mer information om diskussionsforum i Canvas
En enkel sökning på ordet Discussions i Canvas globala community ger sökträffar på mycket information om funktionen.
Det är viktigt att du är konsekvent i sättet som du informerar studenter. Det är bra att redan på förhand klargöra viken kommunikationsväg som kommer att användas i kursen, så att det inte blir missförstånd och viktig information missas.
Ett sätt att kommunicera information till studenter i en kurs är att använda funktionen Anslag i Canvas. Be även studenterna kontrollera så att de har bevakning av de anslag som publiceras i kursen. Då får de en notifiering till sin e-post så snart anslag läggs ut. Inställningen för notifieringar hittas via Konto i den globala menyn inne i Canvas > Aviseringar.
Som lärare kan du med fördel även visa de senaste meddelandena på startsidan i kursen. Det gör du genom att inne i kursen i Canvas klicka på Inställningar > Kursinformation > Fler alternativ (längst ner på sidan) > och bocka i valet Visa senaste anslag på kursens startsida.
Peer learning (ibland kallat kamratlärande på svenska) är en pedagogisk strategi där studenterna lär av varandra genom att utbyta kunskap, idéer och erfarenheter. Exempel på peer learning-aktiviteter är diskussionsseminarier, studiegrupper, samarbetsprojekt och laborationer.
Läs mer om peer learning på distans (texten finns för närvarande bara på engelska)
Merparten av det lärande som sker på campus kan även ske online. Bytet av kanal innebär dock att de flesta processer tar längre tid, och det blir extra viktigt för läraren att hålla ett öga på studenternas lärande under kursens gång. Vilka aktiviteter som lämpar sig bäst beror bland annat på typen av innehåll och gruppens storlek. Aktiviteterna kan vara synkrona (ske i realtid) eller asynkrona.
Läs mer om synkrona formativa aktiviteter (text på engelska)
Läs mer om asynkrona formativa aktiviteter (text på engelska)
PIL har fått lov av Chalmers att publicera deras tips om hur man som lärare kan hitta alternativ till campusbaserade laborationer. De föreslagna metoderna är i första hand lämpliga för laborationer med syftet att understödja eller komplettera lärandet i en given kurs, dvs inte för laboratorieövningar som utgör kärnan i en kurs.
Läs mer om alternativ till campusbaserade laborationer (texten finns för närvarande bara på engelska)
Padlet är ett sätt att göra studenterna delaktiga genom att erbjuda en samarbetsyta online. Verktyget är kostnadsfritt.
Under och efter din undervisning i t ex Zoom vill du kanske ge studenterna möjlighet att samarbeta online. Padlet kan användas till att samla och dela tankar och resurser i en studentgrupp under pågående undervisning. Studenter kan också använda Padlet för att samarbeta efter undervisningen.
Vid övergång till nätbaserad undervisning tenderar många av de sociala kontakter mellan lärare och studenter som sker naturligt vid campusundervisning att gå förlorade. För att skapa och upprätthålla social samhörighet online är det viktigt att inkludera undervisningsmoment där studenter och lärare möts och interagerar, vilket kan ske både synkront och asynkront.
Vid kursstart kan du som lärare spela in en video där du presenterar dig själv och lägga ut videon i Canvas. Be sedan studenterna att göra detsamma. De studenter som inte vill eller har möjlighet att spela in en video kan skriva en kort presentation eller spela in en ljudfil. Under kursens gång kan seminarier och gruppövningar arrangeras synkront via ett videomötesverktyg (t.ex. Zoom), eller asynkront via diskussionsforum i Canvas. Kamratgranskning av uppgifter kan göras i form av video- eller ljudinspelningar vilket kan skapa en större "närvarokänsla" än enbart textbaserad kommunikation.
Det är också viktigt att du som lärare är aktiv i kursen och kommunicerar med studenterna och ger återkoppling på det som de arbetar med via exempelvis notiser/anslag, inlägg i diskussionsforum och e-post.
För att främja ett gott samarbetsklimat kan du som lärare uppmuntra studenterna att skapa "sociala kontrakt" där de gemensamt kommer överens om hur de ska samarbeta och kommunicera. Det kan också vara en god idé att regelbundet följa upp studenternas samarbeten och kommunikation (t.ex. inlägg i diskussionsforum) för att säkerställa att de upprätthåller ett gott samtalsklimat där alla känner sig trygga och delaktiga.
Försök att föregå med gott exempel genom att "ange tonen" i kommunikationen med studenter. Är det t.ex. OK att skriva som man talar i ett diskussionsforum som används för litteraturanalys etcetera eller förväntas studenten använda ett akademiskt språk?
Film av Alastair Creelman, tidigare specialist på e-lärande vid Linnéuniversitetet:
Social närvaro, tysta elever och vikten av blended learning (YouTube)
Undervisning och examinationer ska vara tillgängliga och inkluderande för alla studenter även när de sker på distans. Anpassningar för den enskilda studenten kan behöva göras.
Studenter med varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om pedagogiskt stöd via Nais, genomföra samtal med samordnare och få besked med rekommendationer och/eller beslut om pedagogiskt stöd. Studenter uppmuntras föra en dialog med sin institution och kursansvarig lärare gällande stödet.
Det är viktigt att du som kursansvarig lärare uppmanar studenter att höra av sig till dig och meddela sina behov av anpassningar och pedagogiskt stöd i aktuell kurs.
Fler tips hittar du på PIL:s webbsida om tillgänglig undervisning.
Lärare och administrativ personal som har funderingar över hur anpassningar kan genomföras är välkomna att kontakta samordnare via pedagogisktstod@gu.se.
Läs mer om pedagogiskt stöd i Studieadministrativa handboken: Pedagogiskt stöd
Information om tillgänglighetsanpassning av film hittar du på Medietekniks sidor i Medarbetarportalen: Tillgänglighetsanpassa film
Nedanstående filmer spelades in under pandemin och tar sin utgångspunkt i de speciella förutsättningar som då rådde.
Utifrån många års erfarenhet av nätbaserad undervisning presenterar Mattias von Feilitzen möjligheter och fallgropar med denna undervisningsform.
Att gå över till nätbaserad undervisning – möjligheter och fallgropar (GU Play)
PIL-enheten presenterar ett axplock av funktioner i Canvas som kan användas för att stödja studentinteraktivitet på distans. Bland annat pratar vi om diskussionsforum, chatt, gruppytor och samarbetsdokument.
Möjligheter för interaktivitet i Canvas (GU Play)
Olgerta Tona and Jonas Ivarsson from the department of applied IT talk about the challenges that they faced when switching from a DISA platform to a home exam on Canvas. They share their reflections and key insights as well as provide a quick overview about Canvas capabilities in supporting multiple choice exams.
Switching from DISA to home exam on Canvas (GU Play)
Mattias von Feilitzen berättar om sina erfarenheter av att examinera i distanskurser och ger exempel på olika examinationsformer han använt, t ex videopresentationer och wikis. Maia Andreasson talar om hur vi via Canvas och Zoom ska kunna examinera sådant som vanligen lämpar sig bäst för salstentamen.
Digital examination på distans (GU Play)
Lärare, studenter och ledning delar och diskuterar erfarenheter av att undervisa och studera på distans. Från den 9 juni 2020.
Omställningen till distansundervisning – vad har vi lärt oss? (GU Play)
Tänk på att video- och röstinspelningar utgör personuppgifter och därför måste hanteras i enlighet med GDPR.
Om du väljer att spela in en videoföreläsning behöver du informera deltagarna om att du spelar in. Berätta:
Vänligen notera att vårt IT-stöd endast får användas för information upp till klass två, det får med andra ord inte användas för känsliga personuppgifter.
Vi hjälper dig att göra inspelningar för undervisning.
Manualer och information om hur du jobbar i Canvas vid Göteborgs universitet