Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Frågor och svar om distansundervisning (FAQ)

OBS! Söker du svar om Zoom? Då hänvisar vi till vår särskilda Zoom-FAQ: Frågor och svar om Zoom

Hur kan jag aktivera studenterna online?

Det finns mycket erfarenhet om hur man kan aktivera studenter i distansundervisning så att de känner delaktighet och gemenskap. Canvas t.ex. erbjuder olika funktioner för att stödja samarbete och aktivt lärande (t.ex. diskussionsforum eller kamratgranskning). Du kan också uppmana studenterna att nätverka och hitta nya resurser och communities även utanför Göteborgs universitet. Ha i åtanke att examination och instruktion ger struktur åt studenternas arbete, så det är viktigt att du som lärare är tydlig med vad som förväntas och hur studenterna kan nå lärandemålen.

Mer information (se rubriken Grupparbete på distans)

Mer information om hur man skapa diskussionsforum i Canvas

Mer information om kamratrespons i Canvas

Hur kan jag skapa trygghet för studenterna i online-undervisning?

Det är viktigt att skapa struktur och trygghet för studenterna i synnerhet när undervisningen ska förläggas på webben som enda kommunikationskanal så att det är tydligt vad de förväntas göra under kursens gång. Var tydlig med hur kommunikationen mellan lärare och studenter ska fungera, till exempel genom vilka kanaler studenter kan kontakta läraren och hur snabbt de kan förväntas få svar. Lägg upp tydliga länkar och instruktioner om det stöd för studenter som finns inom institutionen, t.ex. studenthälsa, studievägledare, kursadministratör osv.

Information om social närvaro från Purdue University

Hur ofta behöver jag som lärare interagera med mina studenter i online-undervisning?

Lärare bör vara aktiva i kursen och regelbundet "synas" för studenterna genom exempelvis notiser, mail och diskussionsforum för att visa att undervisningen fortgår. Att ge feedback på det studenterna arbetar med i de olika momenten är också viktigt. Studenterna kan också engageras i feedbackarbetet genom att ge varandra återkoppling i övningar där det lämpar sig.

Det är även viktigt att aktiviteterna i undervisningen löper på regelbundet och läraren följer upp dem som eventuellt visar sig mindre online och kanske inte hänger med i de uppgifter som ska genomföras. Ansvarig lärare bör försöka ta kontakt med dessa studenter eftersom de kan ligga i riskzonen för att hoppa av. Lärare som arbetat mycket med distansundervisning brukar utveckla en slags fingertoppskänsla för sin synlighet i kursen. Att dela erfarenheter med andra bidrar till att öka kompetensen i hela lärarkollegiet.

Ska man ha pauser om man har live-streamade föreläsningar?

Ja! Det är viktigt att man har många små pauser/bensträckare eftersom det blir svårt både att prata och att lyssna länge. Du kan också flytta fokus från dig själv och dela upp studenterna i breakout rooms där de diskuterar något som anknyter till det som du har föreläst om.

Vart ska jag hänvisa mina studenter för frågor om att studera på distans?

Att studera på distans kan vara en utmaning på många sätt. Det kan upplevas isolerat, det kan vara svårt att hålla igång sina studier och det är lätt att vardagens aktiviteter kommer emellan. Högskolan i Gävle har sammanställt en del tips och råd för studenter som läser på distans: Tips för studier på hemmaplan. Mer stöd kring digitala lösningar för studenter vid Göteborgs universitet finns i Studentportalen på sidan Digitala lösningar för distansstudier.

Jag vill inte att min föreläsning ska gå att ladda ner från Canvas. Hur ska jag göra?

Ladda upp din inspelning på GU Play och bädda sedan in inspelningen i Canvas. Det går inte att helt förhindra någon från att göra kopior av inspelade föreläsningar eftersom den som verkligen vill helt enkelt kan göra en inspelning av skärmen där föreläsningen pågår.

Vad behöver jag tänka på när jag inte kan genomföra min examination som vanligt på grund av covid-19?

  • Tänk på att studenterna också är påverkade av covid-19, vilket understryker betydelsen av god kommunikation med studenterna.
  • UKÄ och GU har genom ny regeltillämpning gjort det möjligt att ändra på examinationsform och betygsskalor. Tänk igenom hela processen i förväg och diskutera med dina kollegor vilka alternativa examinationsformer som kan väljas för att mäta förväntat studieresultat utan att göra större avsteg från kursplanen.
  • När du beslutat om ny examinationsform, instruktioner, bedömningskriterier och ev. betygsskala dokumenterar du detta. Glöm inte att variera dina examinationsformer och följa upp examinationen, t.ex. med seminarier genom Zoom.
  • Informera studenterna både muntligt och skriftligt så tidigt som möjligt och var tydlig i din information.
  • Informera också studenterna om vad otillåten hjälp och plagiering innebär samt att det kan leda till disciplinpåföljder som exempelvis avstängning. I Canvas finns två moduler om akademisk integritet med självrättande tester som du kan infoga i dina kurser. Läs mer om Canvas-modulerna

Läs mer om examination på distans

Kan man vid examination försäkra sig om att deltagarna är de de säger sig vara?

Ja, genom att studenterna startar sin kamera och visar en identitetshandling kan du se att det är rätt person som examineras. Tänk då också på att kameran behöver vara påslagen genom hela examinationen för att säkerställa att det fortsatt är studenten som genomför examinationen. Observera att detta i huvudsak gäller vid muntlig examination. Om du överväger att ha motsvarande en salstentamen på distans behöver ytterligare åtgärder vidtas för att minska risken för orättvisa förutsättningar och för att säkerställa en rättssäker examination, åtgärder som kan vara svåra att hantera. Det är därför bra att så långt det är möjligt använda sig av andra examinationsformer.

Hur kan man genomföra en disputation delvis på distans?

I särskilda undantagsfall (som i nuvarande situation med covid-19) kan en disputation genomföras offentligt med deltagare på länk om dekan bedömer att den tekniska kvaliteten kan upprätthållas under hela disputationen.

Mer information om disputation delvis på distans

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-04-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?