Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pågående kurs eller kursstart senare?

Du är lärare och ska gå över till distansundervisning på din kurs. Vad du har möjlighet att göra beror förstås på hur lång tid du har på dig att genomföra förändringarna. En bra utgångspunkt: krisar det och du har ont om tid, gör så gott du kan!

Kursen pågår just nu och du måste planera om upplägget omgående

Om en kurs redan pågår och du behöver ställa om din undervisning snarast, rekommenderar vi att du fokuserar på att lösa de huvudsakliga delarna, t ex föreläsningar och examinationer. Ett tillvägagångssätt kan vara följande:

Sammanställ vad som återstår av kursen när det gäller aktiviteter som är planerade att genomföras på campus:

  • Värdera utifrån vad som är mest akut att lösa.
  • Fundera över om aktiviteter kan ersättas med nätbaserade alternativ.
  • Kan en föreläsning spelas in istället? Om inte kan det vara aktuellt att använda någon form av mötesverktyg på nätet, t ex Zoom.
  • Kan muntliga studentpresentationer genomföras på annat sätt?
  • Kan seminarier genomföras via Canvas eller Zoom?
  • Kan en salstentamen ändras till hemtentamen?
  • Många studenter har digital vana. Kan du ta hjälp av dem och planera den kommande undervisningen tillsammans?

Aktiviteter som inte kan ersättas med nätbaserade alternativ

Fundera på om moment som inte är genomförbara online kan ersättas med exempelvis ytterligare litteratur?

Kursen startar inom kort eller lite längre fram

För kurser som startar inom kort eller längre fram finns ofta lite större möjligheter till utvecklingsarbete och förändringar. Här kan det vara aktuellt att se hur man kan arbeta med att utveckla examinationsformer och också utforska vilka möjligheter specifika verktyg ger i relation till kursens mål och upplägg.

  • Börja gärna med att fundera över om de examinationsformer som du planerat går att använda även i ett nätbaserat upplägg eller om de behöver revideras. I ett nätbaserat upplägg kan det vara aktuellt att antingen dela upp en examination i flera delar eller att ha tydliga avstämningspunkter för att ge studenterna bättre förutsättningar att färdigställa uppgifterna.
     
  • Utforska vilka möjligheter olika e-lärandeverktyg ger studenter att fördjupa sin kunskap, exempelvis genom "kamratrespons", och hur du på detta sätt kan utveckla kursens arbetsformer.
     
  • Försök skapa en kurs-/uppgiftsstruktur som är lätt att följa och där studenten får en tydlig bild av kursens progression. Att ha en mängd mindre delmål kan ge ökat incitament och bättre förutsättningar för aktivt deltagande.
     
  • Utnyttja de funktioner och verktyg som finns för att möjliggöra ett aktivt deltagande hos studenterna, t ex diskussionsforum, quiz, gruppfunktioner, samarbeten, etc.
     
  • Att använda inspelade föreläsningar kan öka flexibiliteten för studenterna och samtidigt öppna för arbets- och examinationsformer där föreläsningen ger möjligheter att fokusera på exempelvis tillämpning, utveckling, analys eller andra aktiviteter.
     

Goda råd från Stefan Hrastinski

Tidningen Universitetsläraren har intervjuat professor Stefan Hrastinski, som är redaktör för boken Digitalisering av högre utbildning. I intervjun delar han med sig av erfarenheter och goda råd när det gäller att snabbt gå över till undervisning på distans.

”Det finns inte tid till eftertanke – bara att lösa situationen” (Universitetslärarens webbplats)

Goda råd från Tony Bates

Se webbinariet How to start teaching online med Tony Bates, författare till boken Teaching in a Digital Age. Webbinariet ingick i EDEN:s webbinarieserie Education in time of a pandemic. Bates börjar prata vid 6:29.

How to start teaching online (YouTube)

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-04-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?