Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att gå över till undervisning på distans - tips och råd

Fem tips för lärare som ska gå över från campus- till distansundervisning:

  • Börja gärna med att fundera över om de examinationsformer som du planerat går att använda även i ett nätbaserat upplägg eller om de behöver revideras. I ett nätbaserat upplägg kan det vara aktuellt att antingen dela upp en examination i flera delar eller att ha tydliga avstämningspunkter för att ge studenterna bättre förutsättningar att färdigställa uppgifterna. Läs mer om examination på distans
     
  • Utforska vilka möjligheter olika e-lärandeverktyg ger studenter att fördjupa sin kunskap, exempelvis genom "kamratrespons", och hur du på detta sätt kan utveckla kursens arbetsformer.
     
  • Försök skapa en kurs-/uppgiftsstruktur som är lätt att följa och där studenten får en tydlig bild av kursens progression. Att ha en mängd mindre delmål kan ge ökat incitament och bättre förutsättningar för aktivt deltagande.
     
  • Utnyttja de funktioner och verktyg som finns för att möjliggöra ett aktivt deltagande hos studenterna, t ex diskussionsforum, quiz, gruppfunktioner, samarbeten, etc.
     
  • Att använda inspelade föreläsningar kan öka flexibiliteten för studenterna och samtidigt öppna för arbets- och examinationsformer där föreläsningen ger möjligheter att fokusera på exempelvis tillämpning, utveckling, analys eller andra aktiviteter.
     

Läs mer om undervisning på distans
 


Goda råd från Stefan Hrastinski

Tidningen Universitetsläraren har intervjuat professor Stefan Hrastinski, som är redaktör för boken Digitalisering av högre utbildning. I intervjun delar han med sig av erfarenheter och goda råd när det gäller att snabbt gå över till undervisning på distans.

”Det finns inte tid till eftertanke – bara att lösa situationen” (Universitetslärarens webbplats)

Goda råd från Tony Bates

Se webbinariet How to start teaching online med Tony Bates, författare till boken Teaching in a Digital Age. Webbinariet ingick i EDEN:s webbinarieserie Education in time of a pandemic. Bates börjar prata vid 6:29.

How to start teaching online (YouTube)

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-08-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?