Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att undervisa på distans -- tips och råd

Fem tips för lärare som ska undervisa på distans:

  • I distansutbildning behöver man ofta hitta andra sätt att utforma examinationer än man normalt gör vid campusutbildning. Vanligtvis är det svårt att använda synkrona examinationsformer i distansutbildningar eftersom skälen till att studenter väljer distansutbildningar ofta kan vara att de inte kan studera på heltid. I ett nätbaserat upplägg kan det vara aktuellt att antingen dela upp en examination i flera delar eller att ha tydliga avstämningspunkter för att ge studenterna bättre förutsättningar att färdigställa uppgifterna. Läs mer om examination
     
  • Utforska vilka möjligheter olika e-lärandeverktyg ger studenter att fördjupa sin kunskap, exempelvis genom "kamratrespons", och hur du på detta sätt kan utveckla kursens arbetsformer.
     
  • Försök skapa en kurs-/uppgiftsstruktur som är lätt att följa och där studenten får en tydlig bild av kursens progression. Att ha en mängd mindre delmål kan ge ökat incitament och bättre förutsättningar för aktivt deltagande.
     
  • Utnyttja de funktioner och verktyg som finns för att möjliggöra ett aktivt deltagande hos studenterna, t ex diskussionsforum, quiz, gruppfunktioner, samarbeten, etc.
     
  • Att använda inspelade föreläsningar kan öka flexibiliteten för studenterna och samtidigt öppna för arbets- och examinationsformer där föreläsningen ger möjligheter att fokusera på exempelvis tillämpning, utveckling, analys eller andra aktiviteter.
     

Läs mer om undervisning på distans

Snabbval

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2023-05-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?