Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Handledare Helenes historia

Helene är drygt 50 år, professor och har handlett ett tiotal doktorander från antagning till disputation. Hon har upplevt de förändringar som forskarutbildningen och handledarskapet har gått igenom, en utveckling som hon känner sig delad inför.

Å ena sidan tycker hon att det är bra att forskarutbildningen har blivit mer strukturerad och att ett avhandlingsprojekt inte kan dra ut på tiden alltför mycket. Å andra sidan kan hon beklaga att en doktorands väg mot en forskaridentitet har blivit alltför styrd och instrumentell. Utvecklingen märks bland annat på de som blir antagna som doktorander, anser Helene. Överlag tycker hon att de hårdare kraven på finansiering har inneburit att många av doktoranderna håller en högre nivå.

Samtidigt har innebörden av att skriva en avhandling förändrats med en ökad press på att publicera artiklar. Hon tycker att den pressen ibland gör doktorander osäkra. De kommer till Helene och vill ha tydliga svar om hur de ska göra, vilka frågor som är rätta att ställa och vilka svar som är önskvärda. På det sättet upplever hon att doktoranderna gör sig alltför beroende av och ställer orimliga krav på sin handledare.

Hon betonar att hon verkligen vill ge doktoranderna tydliga svar och finnas till hands. Några av dem skulle dock behöva bli mer självständiga i sin forskningsprocess och i större omfattning hitta sina egna vägar och frågor. Helene ser sig snarare som ett bollplank i en sådan process än en svarsbank.

Helene tycker att hon gör vad hon kan för att uppmuntra doktoranderna att bli självständiga i sin forskning. När de kommer till henne med förslag på perspektiv, frågeställningar, teorier eller frågor försöker hon alltid att förhålla sig positiv, uppmuntrande och konstruktiv. Samtidigt trycker hon på att det finns gränser för vilka typer av projekt som hon kan stödja. Det har hänt att hon har bett en doktorand att byta till en annan handledare. I det fallet kunde hon inte stödja den typ av studie som doktoranden valde att genomföra trots hennes avrådan. Hon tycker att en av de viktigaste delarna i handledningen är att ge avhandlingsarbetet en struktur och stå för en ”tidig” vetenskaplig granskning av doktorandernas arbete, men ändå inte styra för mycket.

Hon sammanfattar därför sin syn på handledning med att det är en väldigt svår balansgång mellan att uppmuntra doktorandernas självständighet och att styra dem så att de inte går i fällor som kan slå tillbaka på deras arbete och framtida forskarkarriär. Samtidigt som hon har bett en doktorand att byta handledare för att hon inte kunde stödja projektet längre, har hon blivit motbevisad av en annan doktorand som stod på sig, genomförde en studie och fick den publicerad i en prestigefull tidskrift.

Helene ser inte det som en prestigeförlust utan ser det positiva i att doktorander är så pass starka och självständiga att de kan hävda sina idéer. Hon tänker att forskarutbildningen i första hand inte handlar om att skriva en avhandling, utan om att doktoranden bygger upp en forskaridentitet och självständighet som han eller hon kan bygga vidare på.

Snabbval

Kontaktperson för råd till doktorandhandledare

Margareta Jernås
Telefon: 031-342 94 33
Skicka epost till Margareta
 


Dessa webbsidor är skapade av Silwa Claesson och Gina Wisker.

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2013-01-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?