Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Former för undervisning

Övergripande utbildningsform(er)

Den första viktiga frågan är vilken (eller vilka) övergripande utbildningsform(er) kursen har. Det förekommer i huvudsak tre begrepp för att beskriva utbildningsformer inom högskoleväsendet: campusutbildning, distansutbildning, nätbaserad distansutbildning. Om inget annat anges förutsätts att kursen är en campuskurs. Övriga två former ska alltså anges i kursplanen. Om kursen ska ges på flera olika sätt ska undervisningen för de olika formerna beskrivas till exempel för blended learning. Och om undervisningsspråket är annat än svenska, så ska även det anges.

Upplägg och undervisningsformer

Vidare beskrivs här hur undervisningen är upplagd och vilka huvudsakliga undervisningsformer som förekommer. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, seminarier, workshoppar, fallstudier, simuleringar, salsundervisning, projekt- och problembaserad undervisning, individuell handledning, grupphandledning, masterclass, rollspel, fältarbeten, laborationer, räknestugor och projektorienterad undervisning, undervisning i basgrupper, litteraturstudier, case-metodik, grupparbeten, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och fältarbeten, praktik, exkursioner, projektbaserad och forskningsmiljöförlagd undervisning, klinisk färdighetsträning, auskultationer.

Undervisning kan även innebära att studenterna tilldelas övningsuppgifter som att skriva rapporter, papers, essäer, föra loggbok, process- eller projektdagbok och genomföra offentliga presentationer, utställningar eller framträdanden. Observera att om en undervisningsform innefattar examinerande moment ska dessa även anges under ”Former för bedömning”. Detta gäller till exempel kurser där det förekommer krav på obligatorisk närvaro vid vissa undervisningsmoment eftersom dessa då är en del av examinationen av kursen.

Handledningstid

I kurser som innehåller examensarbeten eller andra större projektarbeten kan uppgifter om handledningstidens omfattning och utsträckning i tiden anges.

Läs mer

Nedanstående PIL-rapport rekommenderas för vidare läsning:

Pareto, L. & Leric, Z. (2011). Alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet. PIL-rapport 2011:03

Snabbval

Kontaktperson för Skriv en kursplan

Olof Siverbo
Skicka e-post till Olof

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2015-12-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?