Göteborgs universitet ska vara tillgängligt och inkluderande för alla. Universitetet ska vidta åtgärder så att det blir möjligt för alla att studera vid universitetet på lika villkor. Detta innebär bland annat att universitetet ska arbeta med att göra undervisning tillgänglig.
Som lärare möter du en heterogen studentgrupp med olika behov. Vi kan betrakta funktionsförmåga som något som befinner sig på en skala – vi har alla varierande funktionsförmågor under livets olika skeenden. Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering. Det innebär att Göteborgs universitet behöver se till att studenter med funktionsnedsättning kommer i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Studenter med varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om och bli rekommenderade/beviljade pedagogiskt stöd. Detta sammanfattas i ett så kallat Nais-besked.
Det som är nödvändigt för någon är oftast bra för alla – det är grundtanken i det som kallas universell design. När vi har en hög nivå på vår generella tillgänglighet och en inkluderande verksamhet minskar behovet av individuella anpassningar.
Nedan kan du som lärare få tips och inspiration till hur din undervisning kan göras tillgänglig för en studentgrupp med individuella variationer och behov. I materialet finns även exempel på vanligt förekommande anpassningar/pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning. En del pedagogiskt stöd, som sammanfattas i en students Nais-besked, behöver du som lärare och din institution ta beslut om. Det kan t.ex. handla om att godkänna en anpassning vid examination eller att en student tillåts spela in föreläsningar i ljudformat för eget bruk.
Ha gärna en kontinuerlig dialog med studenten; hen har ofta förslag på lösningar utifrån sin situation. I de fall där en student har med sig tolk/ledsagare, rikta dig direkt till studenten när du kommunicerar med hen.
Materialet på sidan kommer att uppdateras efter hand. Om du har synpunkter eller önskemål när det gäller innehållet är du välkommen att höra av dig till pil@gu.se
Läs mer om pedagogiskt stöd i Studieadministrativa handboken (i Medarbetarportalen)
Om din Powerpoint-presentation ska spridas som dokument (t ex via Canvas) finns det ytterligare saker att tänka på. Läs mer i avsnitt 5 i Canvas-kursen Tillgänglighet i digital lärmiljö.
Student med pedagogiskt stöd kan vara rekommenderad anpassning vid examination i syfte att komma i jämförbar situation med student utan funktionsnedsättning. Rekommendation finns då på studentens Nais-besked. Examinator tar beslut om möjliga anpassningar utifrån kursplanens mål. Vid examinationer bedöms alla studenter utifrån samma krav på kunskap, och kursens mål måste uppfyllas för att student ska kunna godkännas.
Exempel på rekommenderade anpassningar/pedagogiskt stöd som kan förekomma på studenters Nais-besked:
Förslag på hur du kan tillgänglighetsanpassa texter, filmer och ljud:
Information om hur du kan tillgänglighetsanpassa dokument (Word, Powerpoint, PDF) hittar du i webbresursen Tillgänglighet i digital lärmiljö i Canvas.
Läs mer om undertextning och syntolkning på Medietekniks webbsidor om att tillgänglighetsanpassa film (i Medarbetarportalen).
Förslag på hur du kan tillgänglighetsanpassa uppsatser och andra skriftliga uppgifter:
Att integrera språk- och sökhandledning tidigt och sedan låta momenten återkomma genom hela utbildningen skapar progression i studenternas förmåga att hantera akademiskt språk och att söka information. Hur detta ska göras är något ett lärarlag/institution behöver komma överens om. Enheten för akademiskt språk (ASK) och Universitetsbiblioteket (UB) kan vara behjälpliga i detta arbete.
Förslag på hur du kan tillgänglighetsanpassa grupparbeten:
Förslag på hur du kan tillgänglighetsanpassa laborationer:
I lärplattformen Canvas finns verktyget Tillgänglighetskontrollen kopplat till innehållsredigeraren. Verktyget kontrollerar allt innehåll du skapar i Canvas och varnar om det finns tillgänglighetsproblem i det.
Läs mer om Tillgänglighetskontrollen (informationssida i Canvas)
Överallt i Canvas finns uppläsningsfunktionen Readspeaker aktiverad. Om du vill få texten på en sida uppläst, klickar du på ”Lyssna”. En ljudspelare kommer då fram.
Läs mer om Readspeaker (informationssida i Canvas)
Alla användare i Canvas kan aktivera Microsofts Avancerade läsare. Funktionen gör det möjligt att läsa och lyssna på innehåll med vissa anpassningar.
Läs mer om Microsofts Avancerade läsare (informationssida i Canvas)
”Tillgänglighet i digital lärmiljö” är en självstudiekurs som skapats vid Karolinska institutet. I kursen kan du bland annat lära dig göra digitala kursrum tillgängliga samt skapa tillgängliga dokument i Word och Powerpoint.
(OBS att GU inte har någon gemensam licens för verktyget Blackboard Ally, som nämns i avsnitt 6.4.)
Till självstudiekursen (i Canvas)
Skapa en tillgänglig och tydlig struktur i Canvas genom att skriva beskrivande rubriker, ledtexter och länktexter. Tydliga rubriker och beskrivningar över vad en sida innehåller gör det lättare att navigera. Använd också de inbyggda rubriknivåerna i textredigeraren så att personer som använder skärmläsare kan hoppa mellan olika delar av innehållet.
Tydliga länkar är särskilt viktigt för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare. De kan till exempel navigera genom att enbart läsa upp länkarna på en sida, och då är det bra om själva länken också beskriver vad den leder till. Försök skriva länktexten så att det blir tydligt vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Undvik långa URL:er eftersom skärmläsare läser upp dem bokstav för bokstav. Läs mer om hur du skriver tydliga länkar på webbriktlinjer.se
Om du har frågor om tillgänglig undervisning är du välkommen att höra av dig till pil@gu.se
Vi blir glada för alla slags synpunkter på webbsidans innehåll. Saknar du något? Har du invändningar? Hör av dig till pil@gu.se
Undervisa tillgängligt! av Ann-Sofie Henriksson (Uppsala universitet) är en rapport om pedagogiska strategier för att funktionsnedsättning hos studenter inte skall vara ett hinder för att genomföra studierna.