Camtasia - ett verktyg för skärminspelning

Med Camtasia kan du spela in föreläsningar och annat för distans- eller campusutbildningar och redigera materialet i efterhand. Inspelningen kan läggas upp i Canvas.

Det finns också goda möjligheter att utgå från en PowerPoint-presentation och göra video- och ljudinspelningar med presentationen som utgångspunkt. Instruktionsmaterial för inspelning, redigering och färdigställande hittar du via länkarna nedan.

Hur får jag tag i Camtasia?

Göteborgs universitet har ett begränsat antal licenser för Camtasia; överväg därför också andra alternativ (t.ex. GU Play eller Zoom) om du inte avser att redigera materialet. Du beställer Camtasia via Bravo självbetjäningsportal. För att programmet ska installeras på din dator måste licensansvarig på din institution godkänna installationen. Läs mer på Medarbetarportalen (inloggning krävs).

Hur publicerar jag min film i Canvas?

I lärplattformen Canvas kan du bädda in filmer från GU Play och externa källor som YouTube. Du kan också ladda upp en video från datorn.

Infoga en video med GU Play i Canvas (hjälpsida i Canvas)

Infoga en inspelning från din dator eller annan källa som YouTube (hjälpsida i Canvas)

Instruktionsmaterial

Instruktioner till alla funktioner i Camtasia hittar du via https://www.techsmith.com/learn/tutorials/camtasia/.