Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pedagogiskt idéprogram

Pedagogiskt idéprogram vänder sig till alla som arbetar eller studerar vid Göteborgs universitet. Idéprogrammet formulerar ett universitetsgemensamt pedagogiskt förhållningssätt, ger en bakgrund och forskningskontext till idéerna om studentcentrerat lärande och lärmiljöns betydelse samt bidrar med stöd för pedagogiskt utvecklingsarbete.

Syftet med idéprogrammet är att ge en vägledning för att implementera styrdokumentet Policy för pedagogisk utveckling vid Göteborgs universitet (Dnr V 2015/754). Policyn för pedagogisk utveckling pekar ut en riktning, formulerar förväntningar och strävansmål vad gäller pedagogisk utveckling. Den är i dessa avseenden bindande, men policyn kan, per definition, inte detaljstyra hur varje enskild verksamhet ska arbeta i den aktuella riktningen, försöka uppfylla de formulerade förväntningarna och uppnå de angivna strävansmålen.

Policy för pedagogisk utveckling vid Göteborgs universitet

Vid ett stort och brett universitet, som spänner ifrån konstnärlig till medicinsk utbildning, som bedriver verksamhet i form av program och fristående kurs och som rymmer både professionsutbildningar och generella utbildningar, behöver hänsyn tas till att utbildningar av olika slag bedrivs utifrån sina specifika förutsättningar. Undervisning, utbildning och didaktik ser med nödvändighet olika ut beroende på ämnet. Det här betyder i sin tur att ett pedagogiskt idéprogram som ska stödja policyns efterlevnad behöver ta hänsyn till variationen inom utbildningsverksamheten vid universitetet, samtidigt som det ska kunna användas av alla.

Ett kritiskt förhållningssätt till den undervisningspraxis som råder är av stor vikt i ett förändringsarbete som syftar till att stärka förutsättningarna för lärande. För att skapa en jämlik och likvärdig lärmiljö är det även centralt att alla som är inblandade i utbildning och undervisning kritiskt reflekterar kring bemötande och förhållningssätt samt strävar efter att synliggöra egna positioner och förväntningar på varandra.

Pedagogiskt idéprogram vid Göteborgs universitet

Bakgrund

Det var Utbildningsnämnden som år 2013 gav PIL-enheten i uppdrag att ta fram ett förslag på hur ett pedagogiskt idéprogram skulle kunna utformas. Läs mer om det idéprogrammets bakgrund:

 

Snabbval

Kontaktperson för Pedagogiskt idéprogram

Sylva Frisk
Skicka e-post till Sylva

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2015-10-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?