Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Flipped classroom

”Flippa” din undervisning på distans (seminarium i Zoom)

Hösten 2020 ges detta seminarium i stället för vårt vanliga seminarium om flipped classroom.

Den pedagogiska modellen flipped classroom, eller det omvända klassrummet, har fått stort genomslag i många delar av världen. På såväl universitet som grund- och gymnasieskolor har man uppmärksammat denna undervisningsform och lyft fram den som en modell för att såväl ge goda förutsättningar för lärande som för att få studenter och elever mer engagerade i sina studier.

Det är dock inte bara i campusförlagd undervisning som det kan vara aktuellt att undervisa på detta sätt, utan även i distansundervisning kan modellen öppna för relevanta upplägg. Under webbinariet fördjupar vi oss i den pedagogiska modellens möjligheter och begränsningar ur ett distansperspektiv. Utgångspunkten är såväl erfarenheter som ett antal studier av modellen som hittills gjorts. Vi tittar även på hur man rent praktiskt kan gå tillväga för att utforma ett distansbaserat upplägg med utgångspunkt i flipped classroom samt vilka verktyg som finns för att stötta detta.

Seminarieledare: Mattias von Feilitzen
Datum och tid: 8 september kl 13.00–14.45
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/64023514633?pwd=ZUhrL1NUQm1DeXE1aXJSUzEyUEJqUT09

Föranmälan behövs ej!


Flipped classroom (seminarium på campus)

Det här seminariet tar en paus under hösten 2020.

Ett återkommande seminarium om "det omvända klassrummets" möjligheter och begränsningar.

Den pedagogiska modellen Flipped classroom har fått stort genomslag i många delar av världen. På såväl universitet som grund- och gymnasieskolor har man uppmärksammat denna undervisningsform och lyft fram den som en modell för att såväl ge goda förutsättningar för lärande som för att få studenter och elever mer engagerade i sina studier.

Men vad innebär egentligen Flipped classroom? Finns det belägg för de argument som ofta lyfts som utgångspunkt för att arbeta enligt denna modell? Hur gör man om man själv vill arbeta på detta sätt?

Vid seminariet fördjupar vi oss i den pedagogiska modellens möjligheter och begränsningar utifrån såväl erfarenheter som ett antal studier som hittills gjorts. Vi tittar även på hur man rent praktiskt kan gå tillväga för att utforma ett upplägg baserat på Flipped classroom samt vilka verktyg som finns för att stötta detta.

Seminarieledare: Mattias von Feilitzen
Skicka e-post till Mattias | Läs mer om Mattias

Datum och anmälan

För att se när seminariet ges och göra en anmälan, klicka på länken:

Mer om flipped classroom


Intyg på ditt deltagande

Denna aktivitet ingår i GU:s utbud av kompetensutveckling för lärare. Den ger inte högskolepoäng, men du kan själv skriva ut ett intyg på ditt deltagande. Intyget kan du sedan infoga i din pedagogiska meritportfölj.

Du finner dina intygsgivande aktiviteter i din bokningshistorik (kräver inloggning i Portalen):

En utskrift av din bokningshistorik räknas som intyg. OBS! Historiken visar bara aktiviteter som du bokat med x-konto.

Snabbval

Kontaktinformation

Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25, Plan 1

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2020-07-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?