Podcast i undervisningen
Under webbinariet ger vi konkreta och inspirerande exempel på hur podcasts kan bli en del av ett modernt, inkluderande och flexibelt lärande.
Podcasts har etablerats som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg inom högre utbildning. De erbjuder en flexibel plattform som kan främja djupare lärande och öka studenternas engagemang. Genom att podcasts integreras i undervisningen får studenter möjlighet att ta till sig komplexa ämnen på ett tillgängligt sätt. Dessutom öppnar formatet upp för studentstyrt lärande, där studenter själva kan producera podcasts som en del av sina studier, vilket ger utrymme för kritiskt tänkande. Podcasts kan också fungera som en brygga mellan universitetet och det omgivande samhället, exempelvis genom att bjuda in experter eller intervjua relevanta intressenter.
Webbinariet hålls i Zoom. Ingen föranmälan.
Medverkande: Håkan Fleischer (PIL-enheten), Ken Olsson (PIL-enhetens studio), Torbjörn Fraenckel (PIL-enhetens studio), Ann Simmeborn Fleischer (lektor i socialt arbete) och Kalle Wannerskog (JMG).
Våren 2025
Datum och tid: Fredag 25 april kl 10:00–11:00.
Zoomlänk: Anslut via den här länken
Spela in podcast i PIL-studion
I PIL-enhetens studio på Pedagogen finns utrustning för inspelning av podcast som alla GU-lärare är välkomna att använda för att spela in för undervisning.