Högskolepedagogik - en seminarieserie i samarbete med Open University
Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik. Seminarierna hålls i Teams.
Seminarieserien har som syfte att sprida och diskutera forskning inom högskolepedagogik. Vår samarbetspartner Open University är ett engelskt universitet som baserar sin verksamhet på distansutbildning. Universitetets administrativa centrum är beläget i Milton Keynes, sju mil nordväst om London. Open University och PIL turas om att ansvara för innehållet i seminarierna.
Nästa seminarium
Datum och ämne för nästa seminarium är ännu inte bestämt.
Historik
The seminar history is also available in English
Det första seminariet i seminarieserien hölls den 16 oktober 2017, då Robert Farrow vid Open University höll presentationen The Ethical Complexities of Openness på distans.
Det andra seminariet hölls den 24 januari 2018, då Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, medverkade. Max höll seminariet Understanding Students’ Learning Processes as a Starting Point for Scholarship of Teaching and Learning.
Det tredje hölls den 16 maj 2018, då Patrick McAndrew vid Open University höll presentationen Improving teaching through scholarship på distans.
Det fjärde hölls den 6 november 2018, då Anne Algers och Linda Bradley vid PIL-enheten höll presentationen Scholarship of Teaching and Learning – similarities and differences in disciplines.
Det femte hölls den 30 januari 2019, då Simon Cross vid Open University höll presentationen The "Place" of Mobile Learning? Patterns of use, changing study habits and emerging opportunities på distans.
Det sjätte hölls den 7 maj 2019, då Kate Lister (Open University) höll presentationen The evidence base for inclusive and accessible practice: what we know and what we need to know på distans.
Det sjunde hölls den 18 september 2019, då Liisa Uusimäki vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik höll presentationen Internationalisation in Teaching and Learning in Higher Education.
Det åttonde hölls den 20 november 2019, då Kristen Reid vid Open University höll presentationen Open learning in the 21st century: Flexible and lifelong.
Det nionde hölls den 4 februari 2020, då Andreas Moberg vid juridiska institutionen höll presentationen "You get what you pay for": true or false?
Den tionde hölls den 31 mars 2020, då George Curry och John Butcher vid Open University höll presentationen What can be done to widen participation: lessons from Access scholarship.
Det elfte hölls den 2 september 2020, då Marisa Ponti vid institutionen för tillämpad IT höll seminariet Peer-to-Peer Learning in Higher Education.
Det tolfte hölls den 15 september 2020, då Carol Edwards, Mychelle Pride och Rob Tumilty vid Open University höll seminariet Methodologies and methods in co-creation scholarship projects.
Det trettonde hölls den 19 januari 2021, då Tim Coughlan och Kate Lister vid Open University höll seminariet Mapping student journeys as a means to understand experiences and enhance support.
Seminarium nr 14 hölls den 28 april 2021, då Annika Bergviken Rensfeldt (institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) höll seminariet Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective.
Nr 15 hölls den 10 juni 2021, då Tim Lowe och Carlton Wood (Open University) höll seminariet Online examinations.
Nr 16 hölls den 7 september 2021, då Agnes Nurbo och Therése Skoog höll seminariet Understanding and developing higher education practice based on quantitative surveys.
Nr 17 hölls den 17 november 2021, då Naomi Moller (Faculty of Social Sciences vid Open University) höll det interaktiva seminariet To hell with facts! We need stories! The promise of qualitative story completion as a method for higher education research and scholarship.
Nr 18 hölls den 26 januari 2022, då Petra Angervall (Högskolan i Borås) höll seminariet Alternative research publishing strategies – risks, opportunities and unexpected results.
Nr 19 hölls den 18 maj 2022: Building connectedness and belonging in online learning environments: Exploring possibilities med Sue Pawley, Cath Brown, Chris Kubiak och Liz Hardie vid Open University.
Nr 20 hölls den 28 september 2022: Supporting teachers in working with student writers: collegial student writing and peer response work med Christina El Saidi och Emma Karin Brandin från Enheten för akademiskt språk (ASK).
Nr 21 hölls den 23 november 2022: Tutors' assessment feedback under the spotlight med Jane Cobb och Adele Creer (Open University).
Nr 22 hölls den 8 februari 2023: Enabling students to engage with and understand academic integrity principles med Encarna Trinidad (Open University).
Nr 23 hölls den 20 september 2023: Academic integrity 2.0: Re-developing a self-study course for students writing with sources med Christina El Saidi (Enheten för akademiskt språk) och Lisa Larsson (Universitetsbiblioteket).
Nr 24 hölls den 29 november 2023: Generative AI in Learning, Teaching and Assessment: Navigating the opportunities and challenges med Mychelle Pride (Open University).
Nr 25 hölls den 28 februari 2024: Flipping the Flipped Classroom? Challenges and possibilities of the flipped classroom with a heterogenous student group med Patrik Vulkan (Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap).
Nr 26 hölls den 8 maj 2024: The impact of extended reality and a live physiology webcast on students’ learning experiences med Ben Langdown (Open University).
Nr 27 hölls den 22 oktober 2024 och bestod av två presentationer på temat feedback. Gerry Howley och Ximena Arias-Manzano (Open University) presenterade projektet Video feedback for assignments: The emotional impact of hearing the tutor. Anna Thorén (PIL-enheten) höll presentationen Peer feedback – supervising by means of Padlet.