Kursutveckling – från lärandemål till aktivitet och examination
Vill du snabbt och effektivt utveckla en kurs med tydlig koppling mellan lärandemål, undervisningsaktiviteter och examination? Den här workshoppen ger dig och ditt lärarlag ett praktiskt arbetssätt för att skapa en överskådlig och genomtänkt kursdesign – på bara två timmar.
Med utgångspunkt i den beprövade ABC-metoden har vi utvecklat ett upplägg som bättre stödjer studentcentrerat lärande, variation och kontinuerlig examination. Fokus ligger på hur du som lärare kan skapa en röd tråd i kursen, där varje aktivitet förbereder studenterna inför nästa steg och stärker deras lärande.
Under workshoppen kommer du och ditt team att:
- arbeta med er egen kurs – med kursplan och lärandemål som utgångspunkt,
- identifiera centrala lärandemål och fundera över hur de bäst kan examineras,
- bygga en visuell kursöversikt (storyboard) med hjälp av aktivitetskort och en tidslinje,
- diskutera hur digitala och fysiska moment kan kombineras för att stödja lärandet,
- och få feedback från andra deltagare.
Efter workshoppen:
Ni lämnar workshoppen med en konkret plan för din kurs – en visuell design där lärandemål, aktiviteter och examinationer hänger ihop. Den kan direkt användas som grund för vidare utveckling av kursplan och Canvas-sida.
Tid: 2 timmar (fika ingår under passet)
Förberedelse: Ta med er kursplan och eventuella scheman
Målgrupp: Lärarlag vid Göteborgs universitet som vill utveckla sin kurs, oavsett ämne eller format.
Workshoppen ges på begäran
Workshoppen har inga fasta datum utan ges endast på begäran. OBS: Minst 8 deltagare krävs. För att boka in en workshop, kontakta workshopledaren Håkan Fleischer: