Kursens mål är att deltagarna ska skriva ett självständigt arbete som behandlar en högskolepedagogisk frågeställning. Deltagarna granskar ett moment, en idé eller en problematik på grundval av vetenskap och beprövad erfarenhet. Många väljer att genomföra ett pedagogiskt utvecklingsarbete och analysera, diskutera och kritiskt reflektera över sina egna data.
Utöver det avslutande textseminariet träffas kursdeltagarna kontinuerligt (i campuskursen sker träffarna mestadels i klassrummet och den engelska nätkursen har webbaserade möten). Innehållet är föreläsningar och diskussioner kring ämnen som är relevanta för det självständiga arbetet. Deltagarnas självständiga arbeten diskuteras i grupper. Det kollegiala samtalet och erfarenhetsutbytet har en central roll i kursen. Underlag för bedömning är det skriftliga självständiga arbetet, eller gestaltningen med kompletterande text. Lärandemål bedöms även kontinuerligt genom konstruktivt deltagande i textseminarier.
Allmän information om de behörighetsgivande kurserna i högskolepedagogik (PIL101, PIL102, PIL103)
OBS! Kursen är endast öppen för dem som är anställda eller har undervisningsuppdrag vid Göteborgs universitet, är antagna till eller genomför sin forskarutbildning vid GU eller ämnar söka docentur vid universitetet.
Kursansvarig lärare: Sylvi Vigmo
Skicka e-post till Sylvi | Läs mer om Sylvi
Omfattning: Kursen omfattar motsvarande 3,5 veckors heltidsstudier.
Kursplan PIL103 (öppnas i nytt fönster)
Aktuell litteraturlista publiceras senast åtta veckor före kursstart på webbsidan Litteraturlistor för PIL-enhetens kurser.
Antagningsprincip: Vi tillämpar antagningsprincipen "först till kvarn", dvs tidpunkten för inkommen fullständig ansökan.
Innan du ansöker ska du ha avtalat med prefekt/avdelningschef/motsvarande på din institution/enhet vid GU om att du läser kursen.
Höstens kurs kan sökas från onsdagen den 19 april.
Tillhör du Sahlgrenska akademin (eller VG-regionen)? Då ska du använda ett särskilt ansökningsformulär. Sahlgrenskas ansökningsperiod för hösten: 3 april – 30 april. Läs mer: Antagningsrutiner för Sahlgrenska
Kursstart: Onsdag 8 februari
Övriga kursdatum: Se kursens schema
Teaching and Learning in Higher Education 3: Applied Analysis
Läs mer om den engelska nätkursen
För tillträde till kursen krävs
(Du behöver inte ha avslutat HPE101/PIL101 och HPE102/PIL102 när du söker, men du måste ha godkänt betyg för att få börja PIL103. Information om sista datum för kompletteringar finns i formuläret där du hamnar när du klickar på länken ”Sök kursen här”.)
PIL103 är en intygskurs. Alla moment är obligatoriska och kräver närvaro. I vissa fall kommer det att vara möjligt att lämna in en kompletterande uppgift som motsvarar momentet. För att bli godkänd för intyg krävs även att du uppfyller lärandemålen i kursens kursplan.
PIL103 infördes den 1 januari 2021 som ersättning för den poänggivande kursen HPE103, som då avvecklades. Innehåll och upplägg i PIL103 är detsamma som i HPE103 och kursen ger samma behörighet. Läs mer om övergången till intygskurser
Vi rekommenderar att du går PIL101 före PIL102. För att få tillträde till PIL103 krävs erhållet intyg från både PIL101 och PIL102 (eller godkänt betyg på HPE101 och HPE102). Läs mer
Kursplats erbjuds kostnadsfritt, under förutsättning att bokad plats utnyttjas. Läs mer om avgift för outnyttjad kursplats