Seminarierna är kostnadsfria och vänder sig till personal vid Göteborgs universitet. Flera av seminarierna hålls i Zoom, andra hålls på Pedagogen.
Även om ChatGPT innebär stora utmaningar för utbildningssektorn, framför allt kring examinationer, finns det också stora möjligheter att använda verktyget på ett relevant sätt för många olika typer av arbetsuppgifter.
Läs mer om seminariet ChatGPT – bortom examinationsproblematiken
Vi visar tjänsten ChatGPT och hur den fungerar samt lyfter frågor kring hur examinationer påverkas och hur man som lärare kan hantera detta.
Läs mer om seminariet ChatGPT och AI-genererade texter ur ett examinationsperspektiv
Ett seminarium om examinationsformer och digitala verktyg som lämpar sig för examination på distans.
Läs mer om seminariet Digital examination på distans
Evidensbaserad undervisning handlar om att omsätta forskning om effektiva undervisningsstrategier i sin lärargärning. Det handlar om att använda sig av pedagogiska arbetsformer som i flera högkvalitativa studier visat på meningsfulla effekter på den som lär sig. Under det här seminariet ges en rad konkreta exempel på hur evidensbaserad undervisning kan genomföras i högre utbildning.
Läs mer om seminariet om evidensbaserad undervisning
Vad innebär egentligen flipped classroom? Finns det belägg för de argument som ofta lyfts som utgångspunkt för att arbeta enligt denna modell? Hur gör man om man själv vill arbeta på detta sätt? Under seminariet fördjupar vi oss i den pedagogiska modellens möjligheter och begränsningar.
Läs mer om seminariet Flipped classroom
Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik.
Vi tittar närmare på frågor kring upphovsrätt och det kopieringsavtal som gäller för dig som universitetslärare. Vi tittar också på hur du kan använda Creative Commons-licenser.
Läs mer om seminariet om upphovsrätt
En generation av dem som brukar kallas digital natives har nått universiteten. Seminariet utgår från flera års praktik och experimenterande och diskuterar olika möjliga vägar att anpassa undervisningen till denna generation studenter. Allt från filmanvändning och olika sätt att nyttja Mentimeter till större pedagogiska grepp som flipped classroom tas upp.
Läs mer om seminariet Variation som pedagogisk modell
Genom synen får vi den största mängden information om vår omvärld. Detta ger stora möjligheter när man ska undervisa. Men hur väljer man bland bilder? Hur kombinerar man bild och text på ett bra sätt? Hur kan man använda färg och form för att göra presentationen mer pedagogisk? Hur skapar man en god helhet i en PowerPoint? Vad blir skillnaden att visa något på campus eller i Zoom?