Zoom för undervisande personal
Med videomötesverktyget Zoom kan du hålla videomöten och undervisa på distans.
Som mötesdeltagare behöver man en dator eller telefon med Zoom-appen installerad (se nedan), en webbkamera, gärna ett headset, en stabil internetuppkoppling. Om flera personer ska delta via en och samma dator behövs en bordsmikrofon, helst en ekosläckande högtalarmikrofon typ Jabra 510.
Både anställda och studenter kan anordna videomöten med upp till 300 deltagare. Under ett möte kan deltagare som använder Zoom-appen fördelas i grupprum, så kallade breakout rooms (startas av värden från app i dator, inte telefon).
Enklast är om alla kopplar upp sig enskilt, med en egen enhet, men det går även att kombinera ett Zoom-möte med undervisning i en lärosal. Om läraren befinner sig i lärosalen kopplar man videomötesdatorn till projektorn och visar t ex Powerpoint-bildspel via Zoom så att det syns både i salen och på distans. Om läraren sitter på distans och studenterna i lärosalen behövs lite hjälp med uppkoppling i salen.
- Snabbkurs i Zoom (pdf)
- Information om Zoom i Medarbetarportalen (inloggning krävs)
- Information om Zoom för studenter
- Hämta Zoom-applikationen
- Testa uppkoppling
- Zoom Help Center
- Zooms egna inspelade webbinarier
- Live Training Webinars (hos Zoom)
- En resurs för lärare som vill använda Zoom i undervisningen (framtagen av Högskolan i Kristianstad)
Inspelning i Zoom direkt till GU Play
Det är möjligt för användare i Zoom att via funktionen Cloud Recording göra inspelningar av ett Zoom-möte eller webbinarium som läggs direkt på användarens konto i GU Play.
Läs mer om Cloud Recording (inloggning krävs)
Spela in video i Zoom
Lathundar och instruktionsvideo för inspelning av video i Zoom
Råd om säkerhet i Zoom
Det finns några saker man kan göra för att bli mer säker på att rätt personer deltar i ett möte.
Beställning av Zoom-konto för gästlärare
Frågor och svar
12 framgångsfaktorer i digitala möten
REMM (Resfria/digitala möten i myndigheter) har sammanställt en guide för videomöten, att skicka ut till deltagarna före mötet.
12 framgångsfaktorer i digitala möten (öppnas i nytt fönster)