Mobil ljud- och videoutrustning för inspelning, streaming och distansundervisning

Med den mobila enheten i storlek som en kabinväska kan du spela in din undervisning eller ha med studenter och kollegor på distans. I den mobila enheten finns utrustning som gör detta möjligt i lokaler som saknar fast video- och ljudutrustning.

Använd den mobila utrustningen tillsammans med en dator för att:

• Spela in och dokumentera till exempel en föreläsning eller ett seminarium via tjänsten GU Play.
  • Genomföra ett digitalt möte med en grupp studenter eller kollegor med tjänster som Zoom.

Bokning

För att boka utrustningen, kontakta din lokala campusservice.

Väskan innehåller utrustning för inspelning av ljud och video

Utrustningen i väskan består av:

• En headset-mikrofon.
• En handhållen mikrofon.
• Två bordsmikrofoner som placeras ut i rummet.
• En webbkamera på stativ.

Utrustningen ansluts till befintlig stationär dator i lokalen eller till en medhavd bärbar dator och används tillsammans med programvaror som Zoom och GU Play.

Utrustningen är lättanvänd, men det är alltid en fördel att ha tränat en stund innan du använder den första gången.

Förslag på hur den mobila utrustningen kan användas

Genomför din föreläsning eller seminarium med studenter som både är på plats i lokalen och på distans

Med hjälp av den mobila utrustningens kameror och mikrofoner kan du hålla en föreläsning eller ett seminarium med en grupp studenter på plats i lokalen. Samtidigt följer några studenter föreläsningen eller seminariet på distans via ett e-mötesverktyg. Studenterna och lärarna kan kommunicera med varandra genom ljud och bild. Som e-mötesverktyg kan Zoom eller liknande programvara användas.

Dokumentera en laboration

Du som lärare använder den mobila utrustningen för att dokumentera en laboration med en mindre grupp studenter, cirka 10 personer. Samtliga deltagare finns på plats i samma lokal. Som programvara kan GU Play användas. Inspelningen kan du sedan välja att dela med andra.

Instruktioner för den mobila utrustningen

För hjälp med hantering av programvara etc. rekommenderas de resurser som erbjuds från PIL-enheten.

Navigate to video: Introduktion till den mobila ljud- och videoutrustningen
Video (4:34)
Introduktion till den mobila ljud- och videoutrustningen
Navigate to video: Genomgång av mikrofonerna
Video (4:58)
Genomgång av mikrofonerna
Navigate to video: Koppla utrustningen till dator
Video (4:32)
Koppla utrustningen till dator

Frågor?

Har du frågor om den mobila utrustningen? Kontakta Campusservice!