Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogik -- en seminarieserie i samarbete med Open University

Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik.

Seminarieserien har som syfte att sprida och diskutera forskning inom högskolepedagogik. Vår samarbetspartner Open University är ett engelskt universitet som baserar sin verksamhet på distansutbildning. Universitetets administrativa centrum är beläget i Milton Keynes, sju mil nordväst om London. Open University och PIL turas om att ansvara för innehållet i seminarierna.

20 september: Academic integrity 2.0: Re-developing a self-study course for students writing with sources

Onsdagen den 20 september 2023 kl 15:00–16:30 håller Christina El Saidi (Enheten för akademiskt språk) och Lisa Larsson (Universitetsbiblioteket) seminariet Academic integrity 2.0: Re-developing a self-study course for students writing with sources.

Plats: Seminariet hålls i Zoom. En Zoom-länk kommer att skickas ut i förväg till de anmälda.

Om seminariet: The seminar addresses a topic relevant to many teachers in higher education: how to help students learn to work honestly and independently with sources in their academic writing without approaching this as purely an anti-plagiarism venture. Our talk will present a first trial version of a newly developed self-study course on writing with sources that will be available through the university LMS, a joint project between the University of Gothenburg’s University Library (UB), the Unit for Academic Language (ASK), and the Unit for Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL).


Historik

Det första seminariet i seminarieserien hölls den 16 oktober 2017, då Robert Farrow vid Open University höll presentationen The Ethical Complexities of Openness på distans.

Det andra seminariet hölls den 24 januari 2018, då Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, medverkade. Max höll seminariet Understanding Students’ Learning Processes as a Starting Point for Scholarship of Teaching and Learning.

Det tredje hölls den 16 maj 2018, då Patrick McAndrew vid Open University höll presentationen Improving teaching through scholarship på distans.

Det fjärde hölls den 6 november 2018, då Anne Algers och Linda Bradley vid PIL-enheten höll presentationen Scholarship of Teaching and Learning – similarities and differences in disciplines.

Det femte hölls den 30 januari 2019, då Simon Cross vid Open University höll presentationen The "Place" of Mobile Learning? Patterns of use, changing study habits and emerging opportunities på distans.

Det sjätte hölls den 7 maj 2019, då Kate Lister (Open University) höll presentationen The evidence base for inclusive and accessible practice: what we know and what we need to know på distans.

Det sjunde hölls den 18 september 2019, då Liisa Uusimäki vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik höll presentationen Internationalisation in Teaching and Learning in Higher Education.

Det åttonde hölls den 20 november 2019, då Kristen Reid vid Open University höll presentationen Open learning in the 21st century: Flexible and lifelong.

Det nionde hölls den 4 februari 2020, då Andreas Moberg vid juridiska institutionen höll presentationen "You get what you pay for": true or false?

Den tionde hölls den 31 mars 2020, då George Curry och John Butcher vid Open University höll presentationen What can be done to widen participation: lessons from Access scholarship.

Det elfte hölls den 2 september 2020, då Marisa Ponti vid institutionen för tillämpad IT höll seminariet Peer-to-Peer Learning in Higher Education.

Det tolfte hölls den 15 september 2020, då Carol Edwards, Mychelle Pride och Rob Tumilty vid Open University höll seminariet Methodologies and methods in co-creation scholarship projects.

Det trettonde hölls den 19 januari 2021, då Tim Coughlan och Kate Lister vid Open University höll seminariet Mapping student journeys as a means to understand experiences and enhance support.

Seminarium nr 14 hölls den 28 april 2021, då Annika Bergviken Rensfeldt (institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) höll seminariet Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective.

Nr 15 hölls den 10 juni 2021, då Tim Lowe och Carlton Wood (Open University) höll seminariet Online examinations.

Nr 16 hölls den 7 september 2021, då Agnes Nurbo och Therése Skoog höll seminariet Understanding and developing higher education practice based on quantitative surveys.

Nr 17 hölls den 17 november 2021, då Naomi Moller (Faculty of Social Sciences vid Open University) höll det interaktiva seminariet To hell with facts! We need stories! The promise of qualitative story completion as a method for higher education research and scholarship.

Nr 18 hölls den 26 januari 2022, då Petra Angervall (Högskolan i Borås) höll seminariet Alternative research publishing strategies – risks, opportunities and unexpected results.

Nr 19 hölls den 18 maj 2022: Building connectedness and belonging in online learning environments: Exploring possibilities med Sue Pawley, Cath Brown, Chris Kubiak och Liz Hardie vid Open University.

Nr 20 hölls den 28 september 2022: Supporting teachers in working with student writers: collegial student writing and peer response work med Christina El Saidi och Emma Karin Brandin från Enheten för akademiskt språk (ASK).

Nr 21 hölls den 23 november 2022: Tutors' assessment feedback under the spotlight med Jane Cobb och Adele Creer (Open University).

Nr 22 hölls den 8 februari 2023: Enabling students to engage with and understand academic integrity principles med Encarna Trinidad (Open University).

Snabbval

Kontaktpersoner

Linda Bradley
Skicka e-post till Linda

Janna Meyer-Beining
Skicka e-post till Janna

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2023-05-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?