Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogik - en seminarieserie i samarbete med Open University

Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik.

Seminarieserien har som syfte att sprida och diskutera forskning inom högskolepedagogik. Vår samarbetspartner Open University är ett engelskt universitet som baserar sin verksamhet på distansutbildning. Universitetets administrativa centrum är beläget i Milton Keynes, sju mil nordväst om London. Open University och PIL turas om att ansvara för innehållet i seminarierna.

7 september: Understanding and developing higher education practice based on quantitative surveys (Agnes Nurbo och Therése Skoog)

Tisdagen den 7 september 2021 kl 15.00-16.30 håller Agnes Nurbo (kvalitetssamordnare på Samhällsvetenskapliga fakultetskansliet) och Therése Skoog (universitetslektor vid psykologiska institutionen) seminariet Understanding and developing higher education practice based on quantitative surveys.

Plats: Seminariet hålls i distansmötesverktyget Zoom. En Zoom-länk kommer att skickas ut i förväg till de anmälda.

About the seminar

The topic of this seminar is evaluation within the context of higher education. We will discuss issues related to using quantitative methods, including surveys, to understand and inform the development of higher education practices and structures. We will use the case of our recent surveys about remote education to students and teachers at the Faculty of social sciences as an illustration. Some of the questions that we will address during the seminar are:

  • In what contexts can quantitative surveys be preferred over qualitative ones?
  • How can qualitative and quantitative surveys be combined to delineate development areas and conduct change work?
  • Common pitfalls with quantitative methods
  • Differences between forward-looking, proactive studies and retrospective follow-ups
  • Opportunities for learning and organizational development

Biographies

Agnes Nurbo is a quality control coordinator at the Faculty Office of Social Sciences, University of Gothenburg. Agnes has experience of coordinating and running processes to develop quality in various organizations, such as public administration, schools and NGOs. She has a degree of Master of arts with a major in gender studies. Agnes’ areas of interest are mainly gender equality norms, diversity and theories and practices of organizational change.

Therése Skoog is a Senior Lecturer and distinguished teacher at the Department of Psychology, University of Gothenburg. She has 20 years of teaching experience in higher education at several institutions in Sweden and Norway. She has an interest in the concept of evidence-based practice in higher education and using data to inform course and program design and development.
 


Historik

Det första seminariet i seminarieserien hölls den 16 oktober 2017, då Robert Farrow vid Open University höll presentationen The Ethical Complexities of Openness på distans.

Det andra seminariet hölls den 24 januari 2018, då Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, medverkade. Max höll seminariet Understanding Students’ Learning Processes as a Starting Point for Scholarship of Teaching and Learning.

Det tredje hölls den 16 maj 2018, då Patrick McAndrew vid Open University höll presentationen Improving teaching through scholarship på distans.

Det fjärde hölls den 6 november 2018, då Anne Algers och Linda Bradley vid PIL-enheten höll presentationen Scholarship of Teaching and Learning – similarities and differences in disciplines.

Det femte hölls den 30 januari 2019, då Simon Cross vid Open University höll presentationen The "Place" of Mobile Learning? Patterns of use, changing study habits and emerging opportunities på distans.

Det sjätte hölls den 7 maj 2019, då Kate Lister (Open University) höll presentationen The evidence base for inclusive and accessible practice: what we know and what we need to know på distans.

Det sjunde hölls den 18 september 2019, då Liisa Uusimäki vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik höll presentationen Internationalisation in Teaching and Learning in Higher Education.

Det åttonde hölls den 20 november 2019, då Kristen Reid vid Open University höll presentationen Open learning in the 21st century: Flexible and lifelong.

Det nionde hölls den 4 februari 2020, då Andreas Moberg vid juridiska institutionen höll presentationen "You get what you pay for": true or false?

Den tionde hölls den 31 mars 2020, då George Curry och John Butcher vid Open University höll presentationen What can be done to widen participation: lessons from Access scholarship.

Det elfte hölls den 2 september 2020, då Marisa Ponti vid institutionen för tillämpad IT höll seminariet Peer-to-Peer Learning in Higher Education.

Det tolfte hölls den 15 september 2020, då Carol Edwards, Mychelle Pride och Rob Tumilty vid Open University höll seminariet Methodologies and methods in co-creation scholarship projects.

Det trettonde hölls den 19 januari 2021, då Tim Coughlan och Kate Lister vid Open University höll seminariet Mapping student journeys as a means to understand experiences and enhance support.

Seminarium nr 14 hölls den 28 april 2021, då Annika Bergviken Rensfeldt (institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) höll seminariet Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective.

Nr 15 hölls den 10 juni 2021, då Tim Lowe och Carlton Wood (Open University) höll seminariet Online examinations.

Snabbval

Kontaktpersoner

Linda Bradley
Skicka e-post till Linda

Janna Meyer-Beining
Skicka e-post till Janna

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2021-06-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?