Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogik - en seminarieserie i samarbete med Open University

Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik.

Seminarieserien har som syfte att sprida och diskutera forskning inom högskolepedagogik. Vår samarbetspartner Open University är ett engelskt universitet som baserar sin verksamhet på distansutbildning. Universitetets administrativa centrum är beläget i Milton Keynes, sju mil nordväst om London. Open University och PIL turas om att ansvara för innehållet i seminarierna.

28 april 2021: Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective (Annika Bergviken Rensfeldt)

Onsdagen den 28 april 2021 kl 15.00-16.30 håller Annika Bergviken Rensfeldt (institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) seminariet Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective.

Plats: Seminariet hålls i distansmötesverktyget Zoom. En Zoom-länk kommer att skickas ut i förväg till de anmälda.

About the seminar

Mentoring could be a productive way to support and introduce junior and early-career academics to different career possibilities of academic work. If mentoring is further enhanced through established and formalized career options, preparational resources and structures for career advancement within the institution, it is probably more likely to have an impact and reach more people. With examples from Scholarship of Teaching and Learning, PhD and research projects, and management programs, this seminar will describe the case of mentoring and leading academic careers from a mentor and department management’s perspective.
 


Historik

Det första seminariet i seminarieserien hölls den 16 oktober 2017, då Robert Farrow vid Open University höll presentationen The Ethical Complexities of Openness på distans.

Det andra seminariet hölls den 24 januari 2018, då Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, medverkade. Max höll seminariet Understanding Students’ Learning Processes as a Starting Point for Scholarship of Teaching and Learning.

Det tredje hölls den 16 maj 2018, då Patrick McAndrew vid Open University höll presentationen Improving teaching through scholarship på distans.

Det fjärde hölls den 6 november 2018, då Anne Algers och Linda Bradley vid PIL-enheten höll presentationen Scholarship of Teaching and Learning – similarities and differences in disciplines.

Det femte hölls den 30 januari 2019, då Simon Cross vid Open University höll presentationen The "Place" of Mobile Learning? Patterns of use, changing study habits and emerging opportunities på distans.

Det sjätte hölls den 7 maj 2019, då Kate Lister (Open University) höll presentationen The evidence base for inclusive and accessible practice: what we know and what we need to know på distans.

Det sjunde hölls den 18 september 2019, då Liisa Uusimäki vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik höll presentationen Internationalisation in Teaching and Learning in Higher Education.

Det åttonde hölls den 20 november 2019, då Kristen Reid vid Open University höll presentationen Open learning in the 21st century: Flexible and lifelong.

Det nionde hölls den 4 februari 2020, då Andreas Moberg vid juridiska institutionen höll presentationen "You get what you pay for": true or false?

Den tionde hölls den 31 mars 2020, då George Curry och John Butcher vid Open University höll presentationen What can be done to widen participation: lessons from Access scholarship.

Det elfte hölls den 2 september 2020, då Marisa Ponti vid institutionen för tillämpad IT höll seminariet Peer-to-Peer Learning in Higher Education.

Det tolfte hölls den 15 september 2020, då Carol Edwards, Mychelle Pride och Rob Tumilty vid Open University höll seminariet Methodologies and methods in co-creation scholarship projects.

Det trettonde hölls den 19 januari 2021, då Tim Coughlan och Kate Lister vid Open University höll seminariet Mapping student journeys as a means to understand experiences and enhance support.

Snabbval

Kontaktpersoner

Linda Bradley
Skicka e-post till Linda

Anne Algers
Skicka e-post till Anne

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2021-01-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?