Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Högskolepedagogik - en seminarieserie i samarbete med Open University

Välkommen till PIL-enhetens och Open Universitys gemensamma seminarieserie om högskolepedagogik.

Seminarieserien har som syfte att sprida och diskutera forskning inom högskolepedagogik. Vår samarbetspartner Open University är ett engelskt universitet som baserar sin verksamhet på distansutbildning. Universitetets administrativa centrum är beläget i Milton Keynes, sju mil nordväst om London. Open University och PIL turas om att ansvara för innehållet i seminarierna.

26 januari 2022: Alternative research publishing strategies – risks, opportunities and unexpected results (Petra Angervall)

Onsdagen den 26 januari 2022 kl 15.00-16.30 håller Petra Angervall (Högskolan i Borås) seminariet Alternative research publishing strategies – risks, opportunities and unexpected results.

Plats: Zoom. En Zoom-länk kommer att skickas ut i förväg till de anmälda.


The seminar will address a topic relevant to most of us within the academic field of Education: publishing results of research into higher education teaching and learning.

We welcome professor Petra Angervall from University of Borås who will talk about her experiences of starting a new research journal: Journal of Praxis in Higher Education (JPHE). JPHE is an internationally ranked open access journal that particularly focuses on initiating critical debate on policy, politics, praxis and profession in the global field of Higher Education.

In the presentation, Petra will provide reflections on key topics of relevance for this journal, but also how the journal team works in order to broaden the idea of publishing higher education research. In relation to this, Petra will also describe some of the challenges the journal team is struggling with, and how a journal can open for new ways of understanding and working with praxis in research and publications.

Petra has extensive experience of researching the field of higher education, policy tensions, gender and career. She is currently Head of research at Department of Educational Work at university of Borås, but is also involved as Editor in Chief of JPHE, an engaged researcher, supervisor and reviewer.

Read more about the journal
 


Historik

Det första seminariet i seminarieserien hölls den 16 oktober 2017, då Robert Farrow vid Open University höll presentationen The Ethical Complexities of Openness på distans.

Det andra seminariet hölls den 24 januari 2018, då Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, medverkade. Max höll seminariet Understanding Students’ Learning Processes as a Starting Point for Scholarship of Teaching and Learning.

Det tredje hölls den 16 maj 2018, då Patrick McAndrew vid Open University höll presentationen Improving teaching through scholarship på distans.

Det fjärde hölls den 6 november 2018, då Anne Algers och Linda Bradley vid PIL-enheten höll presentationen Scholarship of Teaching and Learning – similarities and differences in disciplines.

Det femte hölls den 30 januari 2019, då Simon Cross vid Open University höll presentationen The "Place" of Mobile Learning? Patterns of use, changing study habits and emerging opportunities på distans.

Det sjätte hölls den 7 maj 2019, då Kate Lister (Open University) höll presentationen The evidence base for inclusive and accessible practice: what we know and what we need to know på distans.

Det sjunde hölls den 18 september 2019, då Liisa Uusimäki vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik höll presentationen Internationalisation in Teaching and Learning in Higher Education.

Det åttonde hölls den 20 november 2019, då Kristen Reid vid Open University höll presentationen Open learning in the 21st century: Flexible and lifelong.

Det nionde hölls den 4 februari 2020, då Andreas Moberg vid juridiska institutionen höll presentationen "You get what you pay for": true or false?

Den tionde hölls den 31 mars 2020, då George Curry och John Butcher vid Open University höll presentationen What can be done to widen participation: lessons from Access scholarship.

Det elfte hölls den 2 september 2020, då Marisa Ponti vid institutionen för tillämpad IT höll seminariet Peer-to-Peer Learning in Higher Education.

Det tolfte hölls den 15 september 2020, då Carol Edwards, Mychelle Pride och Rob Tumilty vid Open University höll seminariet Methodologies and methods in co-creation scholarship projects.

Det trettonde hölls den 19 januari 2021, då Tim Coughlan och Kate Lister vid Open University höll seminariet Mapping student journeys as a means to understand experiences and enhance support.

Seminarium nr 14 hölls den 28 april 2021, då Annika Bergviken Rensfeldt (institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) höll seminariet Mentoring and leading academic careers into scholarship, research and administrative positions – from a mentor and department management perspective.

Nr 15 hölls den 10 juni 2021, då Tim Lowe och Carlton Wood (Open University) höll seminariet Online examinations.

Nr 16 hölls den 7 september 2021, då Agnes Nurbo och Therése Skoog höll seminariet Understanding and developing higher education practice based on quantitative surveys.

Nr 17 hölls den 17 november 2021, då Naomi Moller (Faculty of Social Sciences vid Open University) höll det interaktiva seminariet To hell with facts! We need stories! The promise of qualitative story completion as a method for higher education research and scholarship.

Snabbval

Kontaktpersoner

Linda Bradley
Skicka e-post till Linda

Janna Meyer-Beining
Skicka e-post till Janna

Sidansvarig: Olof Siverbo|Sidan uppdaterades: 2021-11-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?