Behörighetsgivande högskolepedagogik 1: Baskurs (PIL101)
Sedan våren 2023 ges PIL101 i form av moduler. Upplägget är ett pilotprojekt. Läs mer om modulerna nedan!
PIL101 syftar särskilt till att ge grundläggande kunskaper om lärandeteorier, undervisningsmetoder och studenters lärande i högre utbildning. Det kollegiala samtalet och erfarenhetsutbytet har en central roll. Med utgångspunkt i läraruppdraget behandlas även aspekter som likabehandling och etik samt lagar, förordningar och lokala styrdokument.
OBS! PIL101 är endast öppen för dem som är anställda eller har undervisningsuppdrag vid Göteborgs universitet, är antagna till eller genomför sin forskarutbildning vid GU eller ämnar söka docentur vid universitetet.
Omfattning: PIL101 omfattar motsvarande 3,5 veckors heltidsstudier (140 timmar).
Förkunskapskrav: För tillträde till PIL101 krävs kandidatexamen eller motsvarande.
Antagningsprincip: Vi tillämpar antagningsprincipen "först till kvarn", dvs tidpunkten för inkommen fullständig ansökan.
OBS: Även de som tillhör Sahlgrenska akademin (eller VG-regionen) söker via den här webbsidan.
Studiegång
Vi rekommenderar att du går PIL101 före PIL102. För att få tillträde till PIL103 krävs erhållet intyg från både PIL101 och PIL102 (eller godkänt betyg från de tidigare kurserna HPE101 och HPE102).
Om modulerna
För att kunna registrera PIL101 som avklarad i Ladok behöver du läsa Introduktion till högskolepedagogik (60 timmar) och Legala modulen (15 timmar). Dessutom behöver du läsa ytterligare två (eller tre) moduler som tillsammans omfattar minst 65 timmar.
De valbara modulerna omfattar antingen 40 eller 25 timmar. För att uppfylla 65-timmarskravet kan du göra på något av dessa sätt:
- Läsa en valbar modul på 40 timmar och en på 25 timmar,
eller - Läsa två valbara moduler på 40 timmar vardera,
eller - Läsa tre valbara moduler på 25 timmar vardera.
(För doktorander vid Natfak och Samfak finns ytterligare ett alternativ: särskilda 65-timmarsmoduler som ges i samarbete med respektive fakultet.)
Alla deltagare måste läsa introduktionsmodulen först, övriga moduler läses i valfri ordning. Det går alltså bra att läsa Legala modulen sist. När du har klarat av de moduler som behövs ansöker du om att få PIL101 registrerad i Ladok. Läs mer om respektive modul nedan under rubriken Modulbeskrivningar.
Flera av modulerna ges både på campus och online, och flera ges både på engelska och svenska. Du behöver inte läsa alla dina moduler under samma termin. Det går utmärkt att söka och läsa fler moduler efter avklarad PIL101.
Våren 2025 erbjuds tolv valbara moduler. De listas nedan under rubriken Modulbeskrivningar.
Förutom de valbara modulerna ges de två obligatoriska modulerna: Introduktion till högskolepedagogik och Legala modulen.
OBS I: Det går bra att läsa flera moduler samtidigt, förutsatt att inga schemalagda aktiviteter krockar. Men du måste ha avslutat Introduktion till högskolepedagogik innan du påbörjar någon annan modul. Introduktionen går alltså inte att läsa parallellt med någon annan modul.
OBS II: Obligatorisk närvaro gäller för samtliga schemalagda aktiviteter i alla moduler, om inte annat sägs i modulbeskrivningen.
Scheman
Schemalänkar för de olika modulerna hittar du längst ner i respektive modulbeskrivning, se nedan.
För att ge en överblick över modulernas olika tidsperioder har vi satt ihop översiktliga scheman:
Flera av modulerna ges flera gånger per termin. När du ansöker går det fint att söka flera olika tidsperioder. Det finns då möjlighet att prioritera – du anger ”1” för ditt förstahandsval, ”2” för ditt andrahandsval o s v.
Exempel på hur modulerna kan läsas
Vill du läsa fyra moduler under vårterminen 2025? Eftersom du kan välja mellan flera olika moduler, som i vissa fall också ges mer än en gång, kan detta göras på en lång rad olika sätt. Här är ett exempel:
- Introduktion till högskolepedagogik: Svensk campus 1 (v. 4–11)
- Minilektion: Engelsk Campus 2 (v. 12–17)
- Undervisningsskiss: Svensk Nät (v. 18–22)
- Legala modulen: Engelsk Nät 2 (v. 21–22)
Med det här valet av tidsperioder läses Legala modulen parallellt med Undervisningsskiss (v. 21–22). Det kan kräva att du som deltagare väljer tidpunkt för vissa presentationer och seminarier på ett sådant sätt att de inte krockar. De sistnämnda valen gör du när modulerna är påbörjade.
Modulbeskrivningar
För mer information, klicka på namnet på respektive modul:
Ansökan
När du fyller i din ansökan väljer du när du vill läsa de olika modulerna (om de ges mer än en gång). Information om vilka tidsperioder du kan välja mellan hittar du i respektive modulbeskrivning ovan. Du kan söka flera tidsperioder för samma modul, och kan då prioritera vilken du helst vill gå.
Innan du ansöker ska du ha avtalat med prefekt/avdelningschef/motsvarande på din institution/enhet vid GU om att du läser PIL101.
För att kunna ansöka behöver du ett x-konto (som måste vara aktivt under hela kursens gång).
- Sök vårens moduler här!
- Sök höstens moduler här! (Vissa höstmoduler har fortfarande platser kvar.)
Vårens moduler öppnar för ansökningar den 16 oktober kl 9:00.
Registrering av PIL101 – och hur du hittar badges
Du tilldelas en badge via Canvas Credentials för varje slutförd modul. När du har slutfört de obligatoriska och de valbara modulerna kan du ansöka om att få PIL101 registrerad i Ladok. I ansökningsformuläret behöver du lägga in länkar till dina badges.
Så här hittar du dina badges och ansöker om att få PIL101 registrerad i Ladok
När registrering har skett i Ladok kan du sedan beställa ett studieintyg.
Så här beställer du studieintyg
Information för doktorander
Har du gått PIL101 som en obligatorisk kurs i din forskarutbildning? Efter att du beställt och fått ditt studieintyg (se ovan) lämnar du det till den som är administratör (eller motsvarande) för din forskarutbildning. Den personen registrerar kursen som godkänd i Ladok för forskarutbildning.
Undrar du något?
Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till oss på PIL-enheten på adress pil@gu.se
Ytterligare information
Övergångens två syften
Sedan våren 2023 pågår ett pilotprojekt där kursen PIL101 ges som moduler. Detta har två syften:
- En ökad flexibilitet för deltagarna att kunna välja tidpunkt och innehåll utifrån behov och förutsättningar.
- Möjligheter för PIL och enskilda fakulteter att kunna erbjuda moduler med specifika inriktningar, till exempel utifrån fakulteters behov och önskemål.