Hur var din upplevelse av att sammanställa en pedagogisk portfölj?
– Jag är den första läraren på Psykologiska institutionen att skicka in en ansökan och bli utsedd till excellent lärare vid Göteborgs universitet. Det var en givande men också utmanande resa, mycket på grund av att det saknas ett forum på institutionen där kollegor kan samlas för att stötta varandra i ansökningsprocessen. Jag satt i praktiken ensam på min kammare och skrev min ansökan, och jag upplevde ofta en saknad efter ett fast kollegialt sammanhang som syftade till att stötta och ge kollegial återkoppling vid sammanställandet av den pedagogiska portföljen.
– Nu, med min utnämning, vill jag verka för att skapa ett forum där kollegor vid institutionen kan dela pedagogisk kunskap och erfarenheter. Jag hoppas kunna starta en seminarieverksamhet för pedagogiskt engagerade kollegor som är intresserade av att ansöka om att bli utsedda till excellenta lärare på Psykologiska institutionen vid GU. Min förhoppning är att detta initiativ ska stärka den kollegiala gemenskapen och inspirera fler kollegor att ta steget mot pedagogisk excellens.
Vad är det bästa med att undervisa vid GU? Något som är mindre bra?
– Göteborgs universitet är ett fantastiskt lärosäte. Efter att ha tillbringat tre år vid ett universitet i Storbritannien märkte jag genast en skillnad i undervisningsstil när jag började mina doktorandstudier vid GU. I Storbritannien upplevde jag en hierarkisk akademisk pedagogisk struktur där roller och ansvar var striktare avgränsade. Som doktorand vid GU fick jag snabbt förtroendet från lärare att undervisa och handleda studenter. Det var under denna period som jag insåg hur mycket jag trivdes i rollen som lärare. Jag uppskattar oerhört den frihet jag har som lärare vid GU när det gäller att utforma kursinnehåll och välja läraktiviteter. Denna upplevda tillit till lärarens kompetens är befriande och pedagogiskt inspirerande, och något som passar mig som person alldeles utmärkt.
– Men allt just nu är inte guld och gröna skogar. Den rådande försämrade ekonomiska situationen på Psykologiska institutionen är oroväckande och innebär en reell risk för tapp av duktiga pedagoger och försämrad undervisningskvalitet på alla undervisningsnivåer.
Vad kan verksamheten vid GU vinna på att det utnämns excellenta lärare?
– Att utnämna excellenta lärare vid Göteborgs universitet höjer undervisningskvaliteten och lyfter fram pedagogisk skicklighet som lika viktig som forskning. Det främjar kollegialt lärande genom att skapa forum för pedagogiskt erfarenhetsutbyte och pedagogisk utveckling. Utnämningarna stärker universitetets attraktionskraft för både lärare och studenter som värdesätter högkvalitativ undervisning. Dessutom bidrar dessa lärare till att driva fram nya idéer och effektiva undervisningsmetoder, vilket bidrar till att stärka Göteborgs universitet som akademiskt lärosäte.
Vad gör du helst på din fritid?
– Min fritid är fulltecknad. Dock mest av jobb, om jag ska vara ärlig. Jobbet är i detta fall forskning som många dagar fortsätter långt efter den officiella arbetsdagens slut. Jag hade verkligen inte fortsatt om det inte hade varit en övervägande tillfredställande och stimulerande hobby. Min man fungerar på samma sätt. Han är professor vid Sahlgrenska akademin och lägger om möjligt ännu fler timmar på sin ”hobby” än vad jag gör.