- Delprojekt 1: Förstärkt digital kompetens för lärare, ledningsfunktioner och personal
- Delprojekt 2: Förbättra, informera och kommunicera “Vägen in” till Göteborgs universitet för studenter
- Delprojekt 3: Inspirerande fysiska och digitala studie- och lärmiljöer
- Delprojekt 4: Pedagog 2.0: utveckla pedagogisk digital kompetens för didaktisk tillämpning
- Delprojekt 5: Utöka användarnära akutstöd för lärare och övrig personal
- Delprojekt 6: Införa roller och ansvar för IT-relaterat stöd och support till studenter
- Bakgrund
- Styrgruppens sammansättning
Fysiska och digitala studie- och lärmiljöer
Projektet, som leddes av utbildningsnämnden och vicerektor för utbildning via en särskild styrgrupp, innefattade sex delprojekt som på olika sätt syftade till att förbättra Göteborgs universitets fysiska och digitala studie- och lärmiljöer. Projektet avslutades under 2024. Sedan januari 2024 bedrivs ett universitetsgemensamt arbete runt utbildningens digitalisering genom utbildningsnämndens Beredningsorgan för digitalisering inom utbildning (BODU).
Läs mer om Beredningsorganet för digitalisering inom utbildning, BODU (inloggning krävs)
Sidan är senast uppdaterad 2024-08-15.
Delprojekt 1: Förstärkt digital kompetens för lärare, ledningsfunktioner och personal
Målsättning: 2024 ska det vid Göteborgs universitet finnas rekommendationer om vad medarbetare behöver kunna som grundläggande IT-kompetens, och vilka resurser som finns till förfogande för att uppnå detta.
Arbete har pågått för att utveckla och genomföra följande utbildningar:
- Chefer – Ledning av digital transformation
- Medarbetare – Medverka i digital transformation – Vad är digitalisering?
- Medarbetare – Grundläggande digital kompetens
Delprojekt 2: Förbättra, informera och kommunicera “Vägen in” till Göteborgs universitet för studenter
Målsättning: 2024 ska Göteborgs universitet ha en enhetlig och tydlig Väg in för studenter via universitetets externwebb och Studentportal.
Det pågående Studentportalprojektet arbetade under hela 2023 i dialog med Canvas förvaltningsgrupp samt flera olika referensgrupper för att uppnå delprojektets målsättning.
Delprojekt 3: Inspirerande fysiska och digitala studie- och lärmiljöer
Målsättning: År 2024 ska Göteborgs universitet ligga i framkant vad gäller fysiska och digitala studie- och lärmiljöer.
Förstudier har genomförts för:
- Kollaborativ whiteboardmiljö för lärare och studenter. Padlet infördes ht23.
- Teams för studenter. Genomfört i en första fas inför ht23.
- Verktyg för kommunikation inom VFU för lärare och studenter. Förstudien avslutad.
- Verktyg för att spela in och bearbeta ljud/video för lärare. Förstudien avslutad.
Arbete har även pågått för att möta verksamhetens behov av vägledning kring användning av molntjänster utifrån senare års ökade fokus på dataskydd och regelefterlevnad.
Delprojekt 4: Pedagog 2.0: utveckla pedagogisk digital kompetens för didaktisk tillämpning
Målsättning: 2024 ska undervisande personal vid Göteborgs universitet ha en god pedagogisk digital kompetens och kunskap om hur digitala verktyg kan användas för att höja kvaliteten i undervisning och lärande.
Behov av pedagogisk digital kompetens för didaktisk tillämpning ska förtydligas inom ramen för universitetets Pedagogiska idéprogram. En genomlysning av det europeiska ramverket DigCompEdu har pågått.
Delprojekt 5: Utöka användarnära akutstöd för lärare och övrig personal
Målsättning: 2024 ska det finnas stöd för lärare i såväl den digitala som fysiska undervisningsmiljön vid Göteborgs universitet, i vilket ingår tydliga instruktioner om vem som kan kontaktas när något inte fungerar.
Arbete har pågått inom olika områden.
Delprojekt 6: Införa roller och ansvar för IT-relaterat stöd och support till studenter
Målsättning: 2024 ska det vid Göteborgs universitet finnas och kommuniceras tydliga instruktioner om studenters förkunskapskrav gällande digitala verktyg, samt finnas relevant stöd och support för studenter.
Under 2023 har en förvaltningsorganisation för verktygen inom M365-miljön, med tydliga supportvägar för studenter, implementerats.
Bakgrund
Grunden för projektet var ett PM från utbildningsnämnden:
Styrgruppens sammansättning
- Karolina Ganhammar, fastighetschef, Fastighets- och serviceenheten
- Harry Harrysson, utredare, Utbildningsenheten
- Annelie Janred, chef för Biomedicinska biblioteket, ledamot av UN
- Pauli Kortteinen, vicerektor för utbildning, ordförande UN, styrgruppens ordförande
- Jonas Landgren, docent, Institutionen för tillämpad IT, IT-fakulteten
- Ida Northfell, chef Kommunikationsenheten
- Charlotta Pettersson, Göta Studentkår
- Maria Sunnerstam, bitr. chef för PIL
- Maria Svensson, vicedekan för utbildning vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, ledamot av UN
- Axel Wolf, professor, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska Akademin
- Karin Åström, chef Utbildningsenheten