Nominera deltagare till Learning Lab – framtidens rum för lärande

Publicerad

Fram till den 17 maj finns möjlighet att nominera lärare som vill vara med och testa framtidens lärmiljöer i Learning Lab Göteborg. Lärare kan själva skicka in en ansökan, men deltagandet måste vara förankrat hos chef eller utbildningsansvarig.

Learning Lab Göteborg är en miljö för att utforska pedagogiska möjligheter och lära mer om hur inredning, ljus, ljud, digitala verktyg och andra miljöskapande faktorer kan påverka lärande och kreativitet. PIL-enheten erbjuder nu lärare möjligheten att delta i en lärgrupp under läsåret 2024/25.

Syftet med lärgruppen är att deltagarna genom prestigelöst testande och kreativa experiment ska få erfarenheter, kunskaper och kompetens om hur rum, pedagogik och teknik kan användas i undervisningen.

Lärgruppen är en del av PIL-enhetens utvecklings- och utvärderingsarbete som undersöker hur rum, pedagogik och teknik kan användas i arbetet med att utveckla framtidens lärandemiljöer och stödja intresset för pedagogisk utveckling vid Göteborgs universitet. Detta görs genom att följa gruppens diskussioner och erfarenhetsutbyte, samt observationer av läraktiviteter i Learning Lab.

Deltagande lärare kommer under läsåret 2024/25 att ha gemensamma träffar med personal från PIL-enheten och Learning Lab. Syftet med träffarna är att lärarna ska

1) lära känna miljön och reflektera över hur den kan stödja en studentcentrerad pedagogik och bidra till studentaktiva undervisningsinslag,

2) planera undervisning i lokalerna,

3) gemensamt reflektera över erfarenheterna av den undervisning som genomförs.

Mellan träffarna genomför lärarna ett eller flera undervisningstillfällen i Learning Lab med sina studenter.

Nominering och urvalskriterier

Bland de nominerade kommer prioriteras deltagare som:

• Deltar med en kollega som undervisar på samma kurs eller närliggande kurser (motivera samarbete i nomineringen).
  • Arbetar med en kurs vars studentantal är lämpligt för undervisning i Learning Lab (10–70 studenter).
  • Har möjlighet att delta vid de planerade träffarna.

PIL-enheten kommer i urvalet av deltagare dessutom att prioritera en bred representation av ämnen och undervisningsnivåer.

Lärare kan själva skicka in en ansökan om att vara med i lärgruppen men deltagande måste vara förankrat med prefekt/utbildningsansvarig/chef.

Till formuläret för nominering

Praktisk information

Träffarna är heldagar och hålls den 13 juni, den 19 augusti och 18 november. Datum för träffar under våren 2025 bestäms tillsammans med deltagarna i gruppen. PIL-enheten bjuder på lunch och fika vid träffarna.

Learning Lab Göteborg finns på Sven Hultins plats 5 i Johanneberg och består av två unika rum:

• Studion är ett 180 kvadratmeter stort rum med avancerad digital teknik för ljud, ljus och projiceringar och stor flexibilitet i möbleringen. Det är hög takhöjd, ljusa väggar och trägolv. Den rymmer upp till 50 deltagare vid aktivt arbete i rummet och möbleras utefter behov. Det finns bland annat stolar, bord, sittkuber, mattor, whiteboards och rumskapande textilier.
  • Flexrummet är 120 kvadratmeter och har vanlig takhöjd, färgerna går i svart och orange och rummet rymmer upp till 30 deltagare. Rummet är ett ”Makerspace-light” och är utrustad med modern digital teknik som 3D-printer och plotter samt verktyg och pysselmaterial. Här finns gemensamma skrivytor, bord och stolar men det går även att använda det omöblerade rummets yta för olika typer av gruppaktiviteter.

Både Studion och Flexrummet är riktningslösa, det vill säga att det inte finns en på förhand specificerad plats för läraren. Båda rummen har utrustning för att visa bildspel och projiceringar. Lokalerna kan kombineras och användas tillsammans vid samma undervisningstillfälle.

Learning Lab är tillgängligt för lärare vid Göteborgs universitet på måndagar kl. 8-17. Viss möjlighet kan finnas att nyttja Learning Lab på andra veckodagar.

Ytterligare information

Läs mer om Learning Lab på PIL-enhetens webbplats