Forskning om högre utbildning, konferens i Göteborg 8–9 maj – boka datumen! | PIL-enheten

Forskning om högre utbildning, konferens i Göteborg 8–9 maj – boka datumen!

Publicerad

Den 8-9 maj 2025 arrangeras konferensen Forskning om högre utbildning för fjärde gången. Arrangörer är Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) i samarbete med PIL-enheten och Enheten för akademiskt språk (ASK).

Konferensen utgör en av få arenor där forskning om högre utbildning, inom skilda discipliner och ur olika perspektiv, möts. Syftet är att fortsätta stärka forskningsfältet högre utbildning genom att samla forskare från olika discipliner för att diskutera forskning om högre utbildning.

För att samverka kring en bred bild av forskningslandskapet, kan tematiker exempelvis vara: Forskning om undervisning och lärande i högre utbildning; lärar- och handledarskap; ledning och organisation; studenters upplevelse, erfarenheter och medverkan; kvalitet, system, policy, politik och om den högre utbildningens samhällsroll. Bidrag med olika teoretiska och metodologiska ansatser, empiriska, konceptuella eller erfarenhetsbaserade, vilka belyser högre utbildning ur olika perspektiv välkomnas.

Keynote speakers: Katarina Mårtensson, professor och Torgny Roxå, lektor, akademisk utvecklare, vid Lunds universitet, Naomi Baron, professor emerita vid American University och Marie Leijon, docent vid Malmö universitet.

Mer information kommer längre fram!